Kolumni

Hukuin datan, teknologian ja mittaamisen aallokossa, mutta myrskyn keskeltä löytyi tuttu pelastuslautta

24.10.2022 10:30
Santtu Kottila
Tuulet ovat kääntymässä kohti brändimarkkinoinnin uutta tulemista, kirjoittaa Santtu Kottila.

Markkinointi kehittyy aalloissa. Aina tulee uusi aalto eli tietty teema, joka pyyhkäisee koko kentän yli kerralla. Tällä hetkellä laineita liplattavat data, teknologiat ja mittaaminen. Mutta tuulet ovat kääntymässä – ja tervehdin sitä ilolla. 

Johdan markkinointia voimakkaasti kasvavassa teknologiayrityksessä. Se on aitiopaikka kaikkeen siihen, mitä markkinoinnissa on pitkään pidetty tavoiteltavana: on paljon dataa, helpohkosti rakennettavissa ja muokattavissa oleva markkinoinnin teknologiakokonaisuus sekä mitattavissa olevat toimenpiteet.

Ihmisten ostoprosessi muuttuu koko ajan itsenäisemmäksi, jolloin brändin merkitys kasvaa.

Totuus arjesta ei ehkä ole ihan noin ruusuinen, koska datan, teknologian ja mittaamisen yhdistelmä ei ole ollenkaan helppo. Silti oman markkinoinnin rakentaminen mahdollisimman hyvin mitattavaksi on haaste, jonka parissa haluan painia. Kukapa nyt ei haluaisi tietää, montako euroa saadaan takaisin, jos sijoitetaan 100 euroa toimenpiteeseen X. 

Vaikka dataa on saatavilla enemmän kuin koskaan, ei se silti mahdollista sataprosenttisen tarkkaa mittaamista. On asioita, joita ei saa mitattua, mutta se ei vähennä niiden arvoa – päinvastoin.

Kuten kolumnini alussa kirjoitin, markkinoinnin seuraava aallokko nousee jo, ja se on nimeltään brändimarkkinoinnin paluu. Alan keskusteluissa kuulee koko ajan enenevissä määrin sellaisia termejä kuin dark social, dark funnel ja demand gen. Ne maadoittavat meidät vihdoin takaisin brändin pariin korostaen muun muassa asiakaskokemuksen ja vahvan brändin kasvavaa merkitystä. On asioita, jotka selittyvät vain vahvalla ja erottuvalla brändillä.

Muutoksen aallokkoon on looginen syy. Ihmisten ostoprosessi muuttuu koko ajan itsenäisemmäksi, jolloin brändin merkitys kasvaa. Ostoprosessissa on yhä enemmän vaiheita, jotka ovat yrityksen oman markkinoinnin, mittaamisen ja suoran vaikutusvallan ulottumattomissa. Ostoprosessi on katkonainen, mikä tarkoittaa sitä, että potentiaalinen asiakas voi milloin tahansa unohtaa sinut ja valita kilpailijan. Silloin nimenomaan vahvat brändit pärjäävät.

 Brändimarkkinoinnin paluu on vihdoin käsillä. Minun lisäkseni monet muutkin tervehtivät uusvanhaa pelastuslauttaa ilolla, koska se palauttaa markkinoinnin perusasioiden pariin. Keskiössä on taas kokemus ja erottuva brändi.

 Kirjoittaja on MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin perustaja.

MAINOS