Iittalan viime viikolla julkistama, valtavan kohun herättänyt brändiuudistus aiheutti hakujen osalta nopeimman yksittäiseen tuotemerkkiin kohdistuvan kiinnostusloikan koko käytetyn tavaran kauppapaikka Torin historiassa. Iittalaa haettiin 75 prosenttia ahkerammin kuin tavallisesti.
Iittalan tuotteet ovat jatkuvasti Torin suosituimpien joukossa sekä hakujen että myynti-ilmoitusten määrällä mitaten. Siksikin kasvu oli erityisen merkittävä.
Iittala oli viime viikon 3. suosituin hakusana astioissa. Lisäksi hauissa korostuvat Iittalan mallistojen erisnimet. Suosituimmat suomalaisbrändit Torissa ovat tyypillisestikin Marimekko, Artek, Iittala, Lundia ja Pentik.
– Tämän tapaisia ilmiöitä on ollut jostain teemasta tai yksittäisestä tuotteesta, mutta ei aiemmin tässä mitassa yksittäiseen tuotemerkkiin kohdistuen, Torin johtaja Jenni Tuomisto sanoo tiedotteessa.
– Yhtäkkisen kaupankäynnin syy lienee se, että ajatellaan, ettei klassikkotuotteita pian enää saisi kaupasta. Näyttää, että nyt on halua hamstrata niitä tuotteita – ja osa puolestaan on haistanut menekin, Tuomisto toteaa.
Torin tiedotteen mukaan monissa Iittala-ilmoituksissa korostetaan logotarrojen säilyneen tuotteissa.