Force of Nature -organisaation perustaja Clover Hogan kuuli ilmastonmuutoksesta ensimmäistä kertaa 11-vuotiaana. Jo muutamaa vuotta myöhemmin nyt 24-vuotias ilmastoaktivisti aloitti vaikuttamisen poliittisiin päättäjiin. Hogan totesi Cannes Lions -festivaalilla keskiviikkona, että tietämättömyys ei ole enää tekosyy sille, että yritykset eivät tee tarvittavia ilmastotoimia.
– Iso osa yrityksistä ei pelkästään käännä selkäänsä ilmastonmuutokselle, vaan jopa lisää maapallon kuormitusta, Hogan totesi.
Hogan uskoo, että yhteiskunnalta löytyy tarvittava raha, teknologia ja resurssit ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi, mutta sen toteutumiseksi tarvitaan kulttuurin muutosta.
– Maailmassa vallitsee kasvun narratiivi. Se, että talouden pitäisi kasvaa vuosi vuodelta. On kuitenkin selvää, ettemme voi jatkaa tähän suuntaan.
Hogan muistutti, että mainosteollisuus muokkaa voimakkaasti sitä, miten ajattelemme ja miten kulutamme.
– Mitä tapahtuisi, jos sen sijaan, että mainosala tekee yhteistyötä massakulutukseen rohkaisevien vaikuttajien ja fossiiliyhtiöiden kanssa, se valjastettaisiinkin hyvään? Hogan pohti.
Mediassa ilmastonmuutos esitetään Hoganin mukaan uhkakuvien kautta. Pelko passivoi, ja siksi tarinan on hänen mielestään muututtava, ja siinä olisi jatkossa keskityttävä uhkien sijaan mahdollisuuksiin.
– Ilmastonmuutos on tarina, jonka kertomisessa olemme epäonnistuneet. Voimme vielä ratkaista ongelmat, mutta meidän on kerrottava toisenlainen tarina. Oleellista on myös se, olemmeko oikeasti aktiivisia toimijoita vain sivustakatsojia, Hogan totesi.