Instagramin ja Facebookin emoyhtiö Meta kertoo verkkosivuillaan, että se kokeilee NFT:iden myyntiä aluksi pienellä sisällöntuottajien ryhmällä. Sisällöntuottajat voivat jatkossa myydä omia NFT:itä Instagramin sovelluksen sisällä seuraajilleen.
NFT on kryptovaluuttatekniikkalla luotu omistajuustodistus, jota säilytetään digitaalisessa muodossa lohkoketjussa. NFT:tä voisi verrata harvinaiseen keräilyesineeseen. Sen luonteeseen kuuluu ainutlaatuisuus. NFT:nä voidaan myydä mitä tahansa, mutta tyypillisimpiä esimerkkejä ovat uniikit digitaaliset taideteokset, pelien sisäiset tuotteet ja virtuaalitontit.
Instagramin uusi ominaisuus tarjoaa sisällöntuottajille välineet NFT:n luonnista myyntiin. Meta on valinnut kumppanikseen kryptovaluuttojen skaalautuvuusratkaisuita tarjoavan Polygonin. Sisällöntuottajat voivat Polygonin palvelun avulla luoda NFT:n ja laittaa sen Instagramiin myyntiin. Ainakaan toistaiseksi Instagram ei ota osuutta myynnistä.
Instgramiin ja Facebookiin on Metan mukaan tulossa myös muita lisäominaisuuksia, joilla sisällöntuottajat voivat ansaita tuloja. Yksi esimerkki tällaisesta on Facebookin Stars-ominaisuus, jonka avulla seuraajat voivat ostaa sisällöntuottajille virtuaalisia lahjoja.
Yhdysvaltalaisen teknologiaan keskittyvän verkkolehti TechCrunchin mukaan Metan julkaisemilla uudistuksilla pyritään vastaamaan kilpailuun TikTokia vastaan. Tiktok kasvaa hurjaa vauhtia maailmalla. Suomessakin sen käyttäjämäärät nousivat 200 prosentilla vuodessa.
Lue myös:
Tällaisia mahdollisuuksia trendi-ilmiöksi nousseet NFT:t avaavat markkinoijille
Tutkimus: NFT-ostojen määrä lähes tuplaantuu viidessä vuodessa