Valtaosa suomalaiskuluttajista ei aio ostaa Venäjällä jatkavien suomalaisyritysten tuotteita tai palveluita, kertoo MarkkinointiUutisten ja tutkimustoimisto IROResearchin tekemä selvitys.
Selvityksen mukaan lähes kaksi kolmesta suomalaisesta, 63 prosenttia, sanoo, ettei ole valmis ostamaan jatkossa Venäjällä liiketoimintaansa jatkavien suomalaisyritysten tuotteita tai palveluita. Naisista näin sanoo 66 prosenttia, miehistä 60 prosenttia.
Kaikista jyrkimmin ostamiseen suhtautuvat yli 35–vuotiaat. Armollisimpia ovat nuoret aikuiset: 18–24-vuotiaista puolet on valmiita ostamaan, puolet ei. 25–34-vuotiaista 57 prosenttia sanoo, ettei ole valmis ostamaan näiden yritysten tuotteita tai palveluita.
IROResearchin toteuttamassa tutkimuksessa kysyttiin myös, jättävätkö kuluttajat ostamatta venäläisperäisiä tuotteita sotilaallisen hyökkäyksen takia. Suomalaisista 84 prosenttia sanoo vähintäänkin rajoittaneensa ostamista. 59 prosenttia on lopettanut ostamisen kokonaanja 25 prosenttia osittain.
IROResearch ja MarkkinointiUutiset kysyivät myös, mitä brändejä suomalaiset ovat boikotoineet sodan sytyttyä.
Selvästi eniten mainintoja sai Teboil ja sen emoyhtiö, venäläinen öljyjätti Lukoil. Suomen Teboil-yrittäjiin kohdistui heti sodan alkuvaiheessa boikotointia, ja useat organisaatiot päättivät yhteistyönsä ketjun kanssa. Kohu kasvoi, kun Teboilin Suomen-yrityksen markkinointi- ja viestintäjohtaja Toni Flyckt pyysi sanomalehti Kalevan toimittajaa muuttamaan jutusta sanan “sota” sanaksi “konflikti”.
Teboil käyttää omassa viestinnässään konflikti-sanaa, mihin sillä on täysi oikeus, mutta vapaan median työskentelyyn puuttuminen on poikkeuksellista Suomessa.
Teboil linjasi myöhemmin, ettei suomalaisilta Teboil-kauppiailta veloiteta myyntisidonnaisia vuokramaksuja, kauppapaikkamaksuja tai markkinointimaksuja, jotta boikotoinnit loppuisivat.
Maaliskuussa tehdyssä kyselyssä yksikään suomalaisbrändi ei saanut isoja mainintamääriä. Vastaajat ovat boikotoineet ainakin S-ryhmää, Nestettä, Fortumia, Hesburgeria, Fazeria, Nokian Renkaita, Valiota ja Pauligia, mutta boikotoinnit ovat kohdistuneet joidenkin osalta todennäköisesti sodan alkuhetkiin, jolloin yritykset eivät olleet vielä ehtineet päättää toimenpiteistään.
Esimerkiksi Hesburgerin suunnalta kuultiin ristiriitaista viestiä, sillä pikaruokaketjun perustaja Heikki Salmela kommentoi Turun Sanomille, että yhtiö jatkaa toimintaansa Venäjällä ja Valko-Venäjällä. Myöhemmin Hesburger kertoi vetävänsä kaikki Venäjällä ja Valko-Venäjällä toimivat ravintolansa alas.
Fazer puolestaan viivytteli aluksi Venäjän leipomotoimintansa alasajon kanssa, mikä nostatti pienen kohun. Yhtiö kuitenkin päätti nopeasti, että myös leipomotoiminta lopetetaan.
Vastaavasti Nokian Renkaat olisi todennäköisesti saanut selvästi nykyistä enemmän mainintoja, jos kysely olisi toteutettu myöhemmin. Yhtiö nimittäin joutui hiljattain kohun keskelle Venäjä-toimiensa ja heikon viestinnän takia.
Ulkomaisista yhtiöistä suomalaiset kertovat boikotoineensa muun muassa Nestléä, Unileveria, Coca-Colaa ja Yangoa.
Viestintätoimisto Pohjoisranta BCW:n kyselytutkimuksen mukaan Teboil ja Fortum ovat jättäneet suomalaisbrändeistä negatiivisimman kuvan Venäjä-toimillaan. Positiivisimman kuvan ovat jättäneet S-ryhmä ja Valio, joita on kuitenkin boikotoitu. Mielenkiintoisin näkemys liittyy Fazeriin, sillä brändi sai kolmanneksi eniten mainintoja sekä positiivisesti että negatiivisesti mieleen nousevana yrityksenä.
Tutkimus toteutettiin IROResearch Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa, osana Tuhat suomalaista -tutkimusta. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tiedonkeruu oli 15-23.3.2022. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan n. + 3,2 %-yksikköä. Tutkimuksen tilasi MarkkinointiUutiset.