Suomalaiset kuluttavat entistä enemmän maksullisia suoratoistopalveluita, kertoo DNA:n tekemä Digitaaliset elämäntavat 2021 -tutkimus. Selvityksen mukaan jopa 51 prosenttia suomalaisista kuluttaa tv-viihdettä maksullisten suoratoistopalveluiden kautta.
Yhtenä kehityksen syynä on tietenkin koronapandemia, jonka myötä ihmiset ovat pysyneet jo yli vuoden kotonaan. Toinen merkittävä syy on tarjooman lisääntyminen. Netflixin kaltaisten jättien rinnalle on tullut monia kilpailijoita, kuten Paramount+ ja Amazon Prime.
– Sisältötarjonta kasvaa jatkuvasti ja kilpailu kovenee, ja juuri nyt on nähtävissä, että suoratoistopalvelut lisäävät mittavia sisältöinvestointeja, sanoo DNA:n laajakaista ja TV -liiketoiminnan johtaja Jarno Haikonen.
Etenkin nuoret kuluttavat maksullisia suoratoistopalveluita. Vanhemmat puolestaan suosivat ilmaisia, kuten Yle Areenaa.
– Kehitys on selkeintä nuorilla, sillä 16–24-vuotiaista 73 prosenttia kertoi kuluttavansa tv-viihdettä maksullisten suoratoistopalveluiden kautta. Vanhemmat ikäluokat olivat puolestaan innokkaampia kuluttamaan viihdettä ilmaisista suoratoistopalveluista. Esimerkiksi 77 prosenttia 55–64-vuotiaista kertoi käyttävänsä ilmaissovelluksia, kun vastaavasti 16–24-vuotiaiden ikäluokalla osuus oli 65 prosenttia.
Yhtenä trendinä on myös se, että ihmiset käyttävät eri palveluja päällekkäin, tutkimus paljastaa.
Tanskalaisen markkinatutkimusyritys Audience Projectin mukaan Netflix on jo noussut Yle Areenan ohi Suomen suosituimmaksi suoratoistopalveluksi. Audience Projectin mukaan Suomessa katsotaan kuitenkin poikkeuksellisen paljon lineaarista televisiota, joten suoratoistopalvelut eivät ole vielä syrjäyttäneet perinteistä television katselua kokonaan.