Markkinointiin ja brändin rakentamiseen liittyvien strategioiden ja toimenpiteiden odotetaan parantavan kaikki yrityksen ongelmat ja tuovan tuloksia välittömästi. Oletus on sama, vaikka palvelua ostavan yrityksen tai yrityksessä toimenpiteitä testaavan yrittäjän panostus keskittyisi pääosin strategian kyseenalaistamiseen ja tulosten hoputtamiseen.
Kerron sinulle salaisuuden: Jos kokeilet uutta markkinointistrategiaa tai -toimenpidettä hetken, sitten petyt, kun se “ei toimi” ja hyppäät kokeilemaan seuraavaa euron kuvat silmissä, ongelma ei ole strategiassa. Se on sinussa ja meissä kaikissa muissa nopeita tuloksia janoavissa yrittäjissä. Myös minussa, sillä olen itsekin kompastunut asiaan monesti – ja saatanpa tehdä niin jatkossakin.
Kukaan ei luovuta ensimmäisen prototyypin kohdalla ja keksi uutta tuotetta, koska edellinen “ei toimi”.
Kärsimättömyys, kykenemättömyys luottaa prosessiin ja sitoutumattomuus strategiaan ovat varmoja tapoja pettyä tuloksiin. Jos panostus ja sitoutuminen ovat kärpäsenkakan kokoisia, sitä ovat myös tulokset.
Jostain syystä yrityksissä kyllä tiedetään, että uuden tuotteen kehittäminen vie aikaa ja vaatii lukuisia yrityksiä. Kukaan ei kuitenkaan luovuta ensimmäisen prototyypin kohdalla ja keksi uutta tuotetta, koska edellinen “ei toimi”. Yrityksissä uskotaan tuotteeseen ja ollaan sitoutuneita siihen, että homma saadaan toimimaan.
Sama toistuu myyntitoimenpiteiden kohdalla. Kun uusi myyntistrategia luodaan ja viedään käytäntöön, toimenpiteisiin ja strategian kehittämiseen sitoudutaan. En tiedä yhtään yritystä, joka vaihtaisi myyntistrategiaansa tämän tästä, koska edellinen ei toiminut täydellisesti heti ensi yrittämällä. Kaikki tietävät, että pitkäjänteisyys ja sitoutuminen tuovat paremmat tulokset kuin strategiasta toiseen hyppiminen ja oikoteiden metsästys.
Pitkäjänteisyys ja sitoutuminen tuovat paremmat tulokset kuin strategiasta toiseen hyppiminen ja oikoteiden metsästys.
Maksullisen mainoskampanjan tavoite saattaa olla yhteydenottojen lisääntyminen, mutta jos yhteydenotot eivät johda kauppaan, lasketaan se usein automaattisesti paskan markkinoinnin syyksi. Tosiasiassa syy voi kuitenkin olla esimerkiksi siinä, että kauppaa ei osata klousata.
Kaikki strategiat toimivat, jos sitoudut niiden käytäntöön viemiseen, kehittämiseen ja siihen, että laitat ne toimimaan.
Mutta mikään strategia toimi, jos et luota prosessiin ja lyöt hanskat tiskiin, jos jättipotti ei tule pöytään ensiyrityksellä.
Silloin käteen jää vain turhautuminen ja lompakkoon lovi.
PR:n ja brändäyksen ammattilainen, yrittäjä ja kirjailija Taru Tammikallio käsittelee kolumneissaan vahvaa, kestävää kasvua luovaa brändiä sekä alan ilmiöitä. Tammikallio pohtii muun muassa, miksi yritykset vannovat rohkean brändin nimeen, mutta pelkäävät sanoa tärkeitä asioita. Entä miksi arvot on haastavaa viedä käytäntöön saakka?