Kolumni

Jos välttelet epäonnistumisia, et onnistu juuri koskaan ja tuloksena on kädenlämpöistä huttua

14.11.2024 8:05
Anttoni Heikura
Epävakaassa maailmantilanteessa kaivataan toivoa, rohkeutta sekä uskallusta epäonnistua. Näin syntyy erottuvamman ja tuloksellisemman markkinoinnin lisäksi lopulta myös parempia tarinoita elettäväksi ja jälkipolville jaettavaksi, kirjoittaa Anttoni Heikura.

On luontaista, että epävarmoina aikoina virheitä vältellään erityisen paljon. Juuri nyt niin toimitaan markkinointialalla.

Maailman ja talouden epävarmuus on osunut alaamme erityisen kovaa. Toimistoissa on myllertänyt, joten markkinoilla on tarjolla todella paljon taitavia tekijöitä ja harmillisen vähän avoimia paikkoja. Ne meistä, jotka saavat tehdä oman alan töitä näinä vaikeina aikoina, ovat etuoikeutettuja.

Paradoksaalista on se, että kun huomio kohdistuu virheisiin, keskitytään vähemmän siihen, mikä voisi onnistua. Pahimmillaan pelko virheistä jää päälle ja juurtuu ajatteluun sekä osaksi yrityksen kulttuuria.

On helppoa olla rohkea silloin, kun riskit ovat vähäiset.
MAINOS

Pelko on yksi eniten onnettomuutta ja tehottomuutta lisäävä tekijä. Onnistuminen syntyy usein uskalluksesta, kokeilusta ja halusta oppia. Oppimiseen kuuluu myös virheiden tekeminen.

Millainen markkinointi tehoaa sinuun ja millaisia mainoksia muistat? Mieleen jäävä markkinointi ja mainonta on harvoin kädenlämpöistä, kaikkia tyydyttävää hissuttelua. Lähes aina mieleen jäävät konventioita rikkovat rohkeat ja räväkät kampanjat. Minun mieleeni ovat jääneet esimerkiksi The Heritage ja Aavan Jäärähuolto.

Uskallatko sinä antaa mahdollisuuden rohkeudelle mahdollisista virheistä huolimatta?

On helppoa olla rohkea silloin, kun riskit ovat vähäiset. Juuri nyt, kun maailma on epävakaa, kaivataan toivoa, rohkeutta sekä uskallusta epäonnistua. Näin syntyy erottuvamman ja tuloksellisemman markkinoinnin lisäksi lopulta myös parempia tarinoita elettäväksi ja jälkipolville jaettavaksi.

Kaikesta epävakaudesta huolimatta maailmassa on edelleen paljon hyvää koettavaksi ja jaettavaksi. Haastan kaikki markkinoijat rentouttamaan kollektiivisesti hartioitaan. Uskallatko sinä antaa mahdollisuuden rohkeudelle mahdollisista virheistä huolimatta?

Anttoni Heikura on toiminut monipuolisissa myynnin ja markkinoinnin tehtävissä noin 15 vuoden ajan. Päivätyössään hän vastaa hybridimarkkinointitoimiston henkilöstöstä, työilmapiirin kehittämisestä sekä tiedonhankinnan tiimistä. Kirjoitusten keskiöön hän nostaa uusia kulmia ihmisestä, motivaatiosta, kehittymisestä ja hyvinvoinnista.

MAINOS
MAINOS