Joulunvieton vastuullisuudesta ja joululahjojen alkuperästä ollaan tänä jouluna tarkkoja. Joka kolmas suomalainen korostaa joulun vietossa vastuullisuutta, ja suurin osa suomalaisista pitää joululahjojen hankinnassa tärkeänä niiden alkuperää. Erityisesti naiset ja nuoret ovat muuttaneet joulunviettotapojaan vastuullisemmiksi. Tulokset selviävät Suomalaisen työn liiton tilaamasta tutkimuksesta.
– Tämä näkyy muun muassa siten, että joulupöydässä suositaan kasvisvaihtoehtoja ja kotimaisia tarjottavia, lahjat ovat aineettomia ja vähemmän materiaalisia, ostokset tehdään harkiten ja niissä suositaan kotimaisia tuotteita ja palveluita, Suomalaisen työn liiton toimitusjohtaja Katri Viippola kertoo tiedotteessa.
Yli puolet suomalaisista haluaa ostaa joululahjaksi kotimaisia tuotteita ja palveluita. Etenkin naiset suosivat kotimaista alkuperää olevia lahjoja miehiä enemmän ja samoin iän noustessa kotimaisuuden merkitys kasvaa. Joka toinen suomalainen siis suosii kotimaisia lahjoja, kun taas kolmannekselle suomalaisista lahjan alkuperämaalla ei ole niin suurta merkitystä.
Tavallisimmin joululahjat hankintaan tavarataloista, supermarketeista ja erikoisliikkeistä, mutta suomalaiset verkkokaupat ovat jo neljänneksi suosituin ostopaikka. Jo yli kolmannes suomalaisista kertoo tekevänsä joululahjahankintansa kotimaisista verkkokaupoista.
Joulu merkitsee suomalaisille kyselyn perusteella ennen kaikkea yhdessäoloa jouluruoan äärellä.
Vaikeasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta hieman yli puolet suomalaisista suunnittelee käyttävänsä saman verran rahaa jouluun kuin edellisenäkin jouluna. Neljännes kuitenkin kertoo käyttävänsä rahaa jouluun aiempaa vähemmän.
Joulu merkitsee suomalaisille kyselyn perusteella ennen kaikkea yhdessäoloa jouluruoan äärellä. 70 prosentille suomalaisista joulussa on tärkeää yhdessäolo läheisten kanssa jouluruoasta nauttien, ja se korostuu erityisesti nuoremmissa ikäryhmissä, kuten myös lomapäivät, lepo ja nukkuminen.
Joulu voi myös ärsyttää, etenkin jos se aiheuttaa riitelyä, liiallista hössötystä, yleistä kiirettä ja liiallista kaupallisuutta. Lahjojen saaminen ei ole niinkään tärkeää, mutta lahjojen antamisen kokee mieluisaksi 40 prosenttia suomalaisista.
Iro Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin internetissä Iro Research Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa 10.–18.10.2023. Tutkimuksen otos, N=1000, painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti.