Juha Pihkakoski tunnetaan markkinointitoimisto Aboadin toimitusjohtajana ja digitaalisuuden asiantuntijana. Monet tuntevat Pihkakosken myös hänen uutiskirjeestään, jota hän tekee yksityishenkilönä.
Pihkakoski on nuoresta iästään huolimatta tehnyt jo ison vaikutuksen suomalaiseen markkinointikenttään – eikä vähiten uutiskirjeensä ansiosta. Viikoittain lähetettävä uutiskirje käsittelee nimittäin suomalaisia markkinoijia koskevia globaaleja uutisia, joista harvoin pääsee lukemaan suomen kielellä. Siksi monet olennaiset uutiset jäävät monilta usein lukematta. Esimerkiksi tämän viikon katsauksessaan Pihkakoski kertoo Euroopan Unionin päätöksistä, jotka koskevat EU:n ulkopuolelle lähtevää dataa.
Juuri tällaisten uutiskatsausten ansiosta Pihkakosken uutiskirje on saavuttanut ison suosion. Lähes kaksi vuotta kestäneellä matkalla uutiskirjeellä on ollut jo tuhansia tilaajia.
Harva kuitenkaan tietää, että koko Pihkakosken uutiskirje syntyi täysin vahingossa. Siihen nähden on pieni ihme, että nyt tehtynä on jo lähes 100 viikkokatsausta.
– Viikkokirjeen tekeminen alkoi täysin sattumalta. Tiesin, että teen jatkossa aiempaa enemmän töitä kameran edessä, joten päätin alkaa harjoitella esiintymistä kameran edessä ja julkaista videoitani. Tein kaikenlaista materiaalia, ja joillain videoilla kertasin digimarkkinoinnin uutisia maailmalta. Sen jälkeen sain palautetta, että tällaista katselisi useamminkin, Pihkakoski kertoo.
Siitä syntyi ajatus digimarkkinoinnin uutisten jakamisesta suorasanaisesti ja ymmärrettävällä kielellä. Video jäi, ja tilalle tuli kirjoitettu teksti.
– Uutiskirje ja kirjoitettu teksti oli selkeä valinta. Videoiden tekemiseen meni liikaa aikaa, Pihkakoski avaa.
Pihkakoski ei saa viikkokirjeen tekemisestä penniäkään. Hän tekee sitä rakkaudesta lajiin ja auttaakseen markkinoijia ja yritysjohtajia ymmärtämään, mikä on tällä hetkellä relevanttia. Se on koko jutun tarkoitus: auttaa muita kehittymään.
– Itse lukisin samat uutiset joka tapauksessa. Uutisten etsiminen ja lukeminen on 80 prosenttia koko työstä. Miksi en siis käyttäisi loppua 20 prosenttia muiden auttamiseen?
Uutiskirjeiden tarkoituksena ei ole varsinaisesti näyttää, miten jokin asia tehdään. Ideana on antaa tärkeää tietoa ylätasolla, mikä auttaa lukijoita tekemään oikeanlaisia päätöksiä.
– Haluan antaa tietoa siitä, mikä on tärkeää nyt ja tulevaisuudessa. Esimerkiksi digitaalisissa ekosysteemeissä tapahtuu paljon muutoksia globaalisti, ja niistä muutoksista on usein hyvä olla tietoinen. Tavoitteenani on tuoda tällaiset asiat oikeanlaiseen kontekstiin ja kertoa, että juuri tämä muutos on osa tätä kansainvälistä megatrendiä.
Haluan antaa tietoa siitä, mikä on tärkeää nyt ja tulevaisuudessa.
Tällöin esimerkiksi yritysjohtajat saavat arvokasta tietoa digimarkkinoinnin trendeistä ymmärrettävästi.
– Heidän ei tarvitse osata tehdä niitä asioita itse, mutta he saavat tiedon siitä, että tällainenkin on mahdollista.
Pihkakoski nostaa esimerkiksi yritysjohtajan, joka on palkkaamassa markkinointijohtajaa ilman ymmärrystä nykypäivän markkinoinnista.
– Miten johto osaisi valita oikean henkilön, jos he eivät tiedä, millaisia ominaisuuksia markkinoinnissa vaaditaan tänä päivänä? Suomalaisissa kasvuyhtiöissä yksi suurimpia digitaalisuuteen liittyviä haasteita on oikeiden ratkaisujen tekeminen. Kokemukseni mukaan osaavaa työvoimaa löytyy, mutta oikeanlaisten valintojen tekeminen on haastavaa.
Kyse on siis usein tiedon puutteesta. Juuri siksi Pihkakosken tekemä valistustyö on enemmän kuin tärkeää.