Unsplash/Claudio Schwarz
Ilmiöt

JVG rikkoi vaikuttajamarkkinoinnin sääntöjä – kuluttaja-asiamies löysi useita puutteita

2.12.2021 15:00
Toni Rajamäki
Rapduo markkinoi ulkomaista peliyhtiötä ja sortui useisiin rikkeisiin.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan rapduo JVG on rikkonut vaikuttajamarkkinoinnin sääntöjä, selviää Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedotteesta.

Tiedotteen mukaan JVG on sortunut useisiin rikkeisiin markkinoidessaan ulkomaalaista peliyhtiötä Unibetia. Lain mukaan Veikkauksella on Suomessa yksinoikeus rahapelien toimeenpanemiseen ja markkinointiin, joten ulkomaalaisten rahapeliyhtiöiden markkinointi on kiellettyä.

JVG on kuitenkin markkinoinut Unibetia sosiaalisessa mediassa ja musiikkivideollaan. Koska markkinoinnin voidaan katsoa kohdistuvan Suomeen, katsotaan JVG:n kohdistuneen lain rikkomiseen.

Laiton markkinointi on myös ristiriidassa yleisesti hyväksyttyjen yhteiskunnallisten arvojen kanssa, ja siksi se on myös kuluttajansuojalain mukaan hyvän tavan vastaista. Tästä syystä myös kuluttaja-asiamies otti asiaan kantaa.

Tapausta voidaan pitää merkittävänä Suomessa, sillä useat suomalaiset vaikuttajat tekevät yhteistyötä ulkomaalaisten rahapeliyhtiöiden kanssa.

JVG:n markkinoinnissa oli myös muita asioita, jotka ovat sääntöjen vastaisia. Esimerkiksi JVG:n mainosmerkintä somessa jäi olemattomaksi. Kaupallisista yhteistöistä on kerrottava markkinoinnissa selkeästi, jotta kuluttaja tietää heti olevansa kaupallisen vaikuttamisen kohteena. Yleensä mainosmerkintä laitetaan heti julkaisuun alkuun, mutta JVG:n Instagram-julkaisuissa käytettiin vain julkaisujen lopussa tunnistetta “Teamunibet”. Merkinnästä ei saa siis selvää kuvaa kaupallisesta yhteistyöstä.

Myös JVG:n Frisbee-kappaleen musiikkivideossa rikotaan markkinoinnin sääntöjä, sillä artistit Jare Brand ja Ville Galle pukeutuivat videolla kilpa-autoilijan ajovarusteisiin, joissa ainoina mainosmerkkeinä näkyi Unibet. Video julkaistiin myöhemmin uudelleen, mutta tuolloin logot olivat sumennettu. Musiikkivideo julkaistiin alun perin Unibet Finland -kanavalla, joten sen katsotaan olevan selvä osa JVG:n ja Unibetin välistä kaupallista yhteistyötä.

– Yrityksillä on aina vastuu markkinoinnistaan, mutta myös vaikuttajien ja julkisuuden henkilöiden vastuu ja valveutuneisuus korostuu entisestään, kun sosiaalinen media tuo yhä uusia mahdollisuuksia toteuttaa markkinointiyhteistyötä. Piilomainonta ei ole hyväksyttävää missään tilanteessa, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.

Kuluttaja-asiamiehen valvontatoimi kohdistui artisteihin ammatinharjoittajina ja heidän katsottiin toimineen ammattimaisina vaikuttajina, eli markkinoinnissa oli kyse elinkeinon harjoittamisesta. JVG:n levy-yhtiö ilmoitti, ettei se ollut millään tavalla osallisena markkinointiyhteistyössä.

MAINOS