Fanny Haga/TBWA\Helsinki
Luovuus

Jyrki Poutanen sai upean kansainvälisen tunnustuksen: TBWA\Helsingin luova konkari pääsi mukaan Adweekin maailman 100 luovimman henkilön listaukseen

7.6.2021 9:50
Toni Rajamäki
Uutinen tuli täydellisenä yllätyksenä, sanoo Poutanen, joka nauttii suurta arvostusta koko Helsingin toimiston kanssa kansainvälisen TBWA-ketjun sisällä.

Maailman johtava markkinointimedia Adweek on listannut taas maailman 100 luovinta henkilöä, ja tänä vuonna listalla nähdään suomalaisväriä, kun TBWA\Helsingin vastaava luova johtaja, suomalaisen markkinoinnin konkari Jyrki Poutanen pääsi listaukseen mukaan ensimmäisenä suomalainen ikinä.

Poutanen sai kuulla valinnastaan reilu kuukausi sitten.

– Sain sähköpostiini tiedon ja jouduin kysymään puolisoltani Jutalta, lukeeko viestissä todellakin näin. Sen verran puskista tuli tuo viesti ihan tavalliseen sunnuntai iltapäivään, Poutanen muistelee MarkkinointiUutisille.


Valintaa ei kuitenkaan tarvitse ihmetellä. Poutanen on ollut viemässä läpi useita kansainvälisesti menestyneitä töitä, jotka ovat voittaneet lukuisia palkintoja ja saaneet kehuja muun muassa alan lehdistössä, kuten Adweekissä. Viime vuonna hän oli tiimeineen ideoimassa muun muassa koronaturvallista kyynärvarrella käytettävää kahvaa, Fortum Vipua. Poutasen kädenjälki on näkynyt myös Helsingin Sanomien kanssa tehdyssä Ilmastofontissa, HS:n Trump-Putin-huipputapaamiseen liittyneessä ulkomainoskampanjassa, Alkolle tehdyssä Välivesi-vastuullisuuskampanjassa ja lukuisissa muissa menestystöissä.

Menestyksekkäät työt ovat vieneet Poutasen kollegoineen illalliselle muun muassa Presidentinlinnaan Tarja Halosen kutsumana, mutta Adweekin valinta tuntuu ainakin juuri nyt tähänastisen uran kohokohdalta.

– Toki työhistoriaani mahtuu paljon muistorikkaita asioita. Olen päässyt nauttimaan yhteisistä onnistumisista työkavereiden ja asiakkaiden kanssa. Tämä on silti ehkä  mieleenjäävin henkilökohtainen tunnustus, hän kertoo. 

Olen päässyt nauttimaan yhteisistä onnistumisista työkavereiden ja asiakkaiden kanssa. Tämä on silti ehkä  mieleenjäävin henkilökohtainen tunnustus.

Poutanen on ymmärtänyt, että luovan alan työnantajat, pienet ja suuret, voivat nimetä ehdokkaita, joista Adweekin toimitus valitsee 100 nimeä listalle. Adweekissä on myös paljon toimittajia, jotka ovat jo tovin fanittaneet TBWA\Helsingin töitä. Muun muassa Adweekin kansainvälinen toimittaja David Griner on sanonut Adweekin viikkokirjeessä, että jokaisen alan ihmisen pitäisi tietää TBWA\Helsinki, koska kyseessä on yksi maailman mielenkiintoisimmista toimistoista.  


Monissa liemissä keitetty konkari

Poutanen on aina ollut innostunut luovuudesta, kirjoittamisesta, musiikista ja kuvaamataiteista, mutta sysäys kohti luovaa uraa markkinoinnissa alkoi aikuisiän kynnyksellä, kun hän pääsi opiskelemaan “kaupallista taidetta” (Commercial Art) Idahon yliopistoon Yhdysvaltoihin. Poutanen meni yliopistoon stipendillä, jonka hän sai vaihto-oppilasvuonna tekemillään hiilimaalauksilla. Idahon yliopistosta hän suuntasi Arizona State Universityyn taidelinjalle.

Kun stipendi päättyi, olisi Poutanen halunnut palata Arizonaan, mutta kymmeniä tuhansia dollareita maksavat lukukausimaksut olivat liian iso pala purtavaksi. Niinpä Poutanen suuntasi seuraavaksi Turun Taideakatemiaan mainonnan suunnittelun linjalle. Siitä alkoi menestyksekäs ura suomalaisen markkinoinnin parissa.

Poutasen ensimmäinen työpaikka alalla oli Candy Graphics -nimisessä graafisen suunnittelun toimistossa, josta tie vei nopeasti maineikkaaseen Satama Interactiveen.

– Valmistuimme internetkuplaan, ja kaikki luokkakaverini Taideakatemiasta työllistyivät hyvin. Sain itse myös melko nopeasti työpaikan Sataman Nokia Mobile Phones -tiimistä, Poutanen sanoo.

Lue myös: Jyrki Poutanen pohtii, kuinka suomalaisesta markkinoinnista tehdään vientituote – “Pitää ottaa agendaksi täydellinen asennemuutos”

Seuraavaksi Poutanen siirtyi kansainväliseen Accentureen, jossa hän työskenteli ensi kertaa AD:n roolissa. Poutanen kertoo, että hän osaa vasta nyt aidosti arvostaa yli kolme vuotta kestänyttä ajanjaksoa Accenturella.

– Suomi voi hyvin ensi kertaa moneen vuoteen ja tuntui, että internetkuplan keskellä maailma oli täynnä mahdollisuuksia ja ihmiset suhtautuivat kaikkeen uuteen poikkeuksellisen vastaanottavaisin mielin. Tämä päti tuohon aikaan niin asiakkaisiin kuin kollegoihin. Accenture-kokemuksesta jäi reppuun ymmärrys suurten yritysten toimintamalleista ja isoista niin sanotuista digitaalisista asiakkuuksista. Koin kuitenkin tarvetta saattaa enemmän ideoita ja asioita todeksi ja näkyväksi ja halusin jotain muuta.

Jotain muuta löytyi Dynamo Advertisingilta, jossa myös hän työskenteli AD:nä. Samassa roolissa työt jatkuivat myös Taivas Ogilvylla reilut kolme vuotta myöhemmin.

Luovan johtajan pestiin Poutanen tarttui ensi kertaa kymmenisen vuotta sitten, kun hän siirtyi silloisen työparinsa Timo Silvennoisen kanssa McCann Helsinkiin. Ennen TBWA:ta Poutanen työskenteli luovana johtajana myös Avauksella.

Useissa toimistoissa työskennellyt Poutanen kertoo, että hänen menestyksensä taustalla on suuri joukko ihmisiä.



– Niin tärkeitä ovat kaikki ne mentorit, kollegat ja tiimit, joiden kanssa olen saanut tehdä töitä ja jotka ovat tehneet minusta paremman ja ennen kaikkea luovemman ihmisen. Kuten ovat tehneet myös vanhempani, tyttäreni Julianne sekä avopuolisoni Jutta.

Viime kuukausina Poutanen sai tärkeää tukea edesmenneeltä Ami Hasanilta.

– Puhuimme lähes joka toinen viikko aivan hänen viime hetkiinsä asti. Ami oli todella tärkeä keskustelukumppani minulle ja inspiraatio koko suomalaiselle markkinoinnille.

MAINOS
MAINOS
MAINOS