Suomalaiset viestintäalan konsultit hyödyntävät uutismediaa ja toimittajia systemaattisesti poliittisen päätöksenteon lobbaamisessa. Jyväskylän yliopiston kieli- ja viestintätieteiden laitoksella tehdyssä tutkimuksessa havaittiin, että uutismediaan kohdistuvassa vaikuttamisessa korostuvat selkeät strategiat.
– Viestintäkonsulttien rooli päätöksentekoon vaikuttamisessa on vahvistunut. He tukevat asiakkaidensa poliittisen vaikuttamisen taustatyötä, neuvovat mediaviestinnän suunnittelussa ja osallistuvat tarvittaessa myös käytännön viestintään uutismediaan ja toimittajiin vaikuttamisessa, aihetta tutkinut yliopistonopettaja Markus Mykkänen kertoo yliopiston tiedotteessa.
"Viestintäkonsultit pyrkivät olemaan poliittisen päätöksenteon ja viestinnän tulkkeja."
Tutkimus osoittaa myös, että aiemmin politiikassa toimineet viestintäkonsultit pyrkivät jatkamaan poliittista vaikuttamista viestinnän konsultoinnin kautta. Poliittinen tausta auttaa esimerkiksi tunnistamaan, millaisilla aiheilla on mahdollisuus nousta pinnalle mediassa, ja toimittajaverkoston laajuus sekä yksittäisten toimittajien motiivien ja taustojen tunteminen auttaa myös lobbaustyössä.
– Viestintäkonsultit pyrkivät olemaan poliittisen päätöksenteon ja viestinnän tulkkeja, jotka haluavat entistä useammin vaikuttaa päätöksentekoon yhdessä asiakkaidensa kanssa. Tämä kehitys johtuu siitä, että poliittinen päätöksenteko on muuttunut Suomessa aiempaa hektisemmäksi ja monimutkaisemmaksi, ja viestintäkonsulttien osaamiselle on yhä enemmän kysyntää, Mykkänen kuvailee.
Tutkimuksessa syvähaastateltiin suomalaisissa viestintätoimistoissa työskenteleviä viestintäkonsultteja, joilla oli aiempaa poliittista kokemusta tai he työskentelivät aktiivisesti politiikassa.
Nyt julkaistu tutkimus on osa aiempia kieli- ja viestintätieteiden laitoksen hankkeita, joissa tutkittiin toimittajiin kohdistettua poliittista vaikuttamista.