Pitäisikö markkinoinnin tavoitella yrityksen brändiarvon nousua, tuotteen tunnettuuden kasvattamista, asiakkaiden preferenssin parantamista vai palveluiden lisämyyntiä? Mikä on oikea tavoite markkinoinnille?
Se riippuu siitä, mitä yrityksesi tavoittelee. Missä ovat ne liiketoiminnan isoimmat haasteet, joihin halutaan vastata?
Onko tuote tuntematon, ja se halutaan ison yleisön kuuluviin? Vai onko kilpailu kovaa ja pitäisi pystyä erottamaan oma tarjoama muista? Vai onko yrityksellä kovat kasvutavoitteet, ja uusasiakashankintaan halutaan vauhtia?
Markkinointi tekee oikeita asioita, kun se on yhtä liiketoiminnan kanssa – siis osa liiketoimintaa. Markkinointi jakaa samat murheet ja samat unelmat liiketoiminnan kanssa. Yhdessä onnistutaan tai epäonnistutaan.
Joskus kuultu lause “Kampanja oli markkinoinnillisesti onnistunut, mutta ei saanut myyntiä aikaiseksi” on aikansa elänyt, jos se koskaan on edes ollut väliaikaista aivopierua parempi.
Ehkä oleellisin kysymys markkinoinnin tuloksellisuutta tavoiteltaessa onkin se, tunnetko liiketoiminnan isoimmat kipupisteet tai haasteet. Jaatko liiketoiminnan kanssa samat tavoitteet?
Markkinointi jakaa samat murheet ja samat unelmat liiketoiminnan kanssa. 🐣
Jos vastaat molempiin kysymyksiin kyllä, olet jo lähempänä tuloksellista markkinointia.
Ajattelun tulee lähteä siitä, että markkinointi on liiketoimintaa siinä missä myyntikin. Ja jotta markkinointi voi olla liiketoimintaa, pitää sen olla ajan tasalla siitä, missä liiketoiminnassa mennään, mitkä on tärkeimmät prioriteetit ja mitä haasteita pitää keskittyä ratkomaan.
Joskus “poissa-silmistä-poissa-ajatuksista” toimii pelottavan hyvin. Jos markkinoinnissa ei olla tietoisia tärkeimmistä tavoitteista, on niitä kohden erittäin vaikea ohjata. Silti markkinoinnissa voidaan tehdä paljon asioita, ehkä oikeitakin, mutta ovatko ne liiketoiminnallisesti onnistuneita? Kukaan ei tiedä.
Kun markkinointi on tietoinen tavoitteista, tulee niistä parhaimmillaan addiktoivia. Kun halutaan saada aikaan vaikuttavuutta, käydään dashboardia vilkuilemassa parhaimmillaan useita kertoja päivässä, sillä oman tekemisen vaikutus kiinnostaa. Jos tekeminen ei saa aikaiseksi toivottua vaikutusta, muutetaan tekemistä ja navigoidaan eteenpäin.
Jos markkinoinnilla ei ole näkymää liiketoiminnan tavoitteisiin, on ensiarvoisen tärkeää, että sellainen rakennetaan. Asappina. En tiedä oikeastaan mitään, mikä olisi markkinoinnin kannalta tärkeämpää.
Näkymä liiketoiminnan tavoitteisiin on ensimmäinen askel kohti markkinoinnin tuloksellisuutta. Pelkkä näkymä ei tietenkään takaa tuloksellisuutta, mutta ilman näkymää tavoitteisiin markkinoinnin on lähes mahdoton olla tuloksellista.
Markkinoinnin tuloksellisuutta peräänkuulutetaan entistä enemmän, mutta mitä se lopulta tarkoittaa tai markkinointiorganisaatiolta vaatii? Tätä pohtii kolumneissaan Mika Hyötyläinen.