Kalevala Koru hakee brändilleen uutta kasvua panostamalla entistä enemmän kiertotalouteen, yritys kertoo. Kalevala Koru on juuri avannut verkkokauppaansa käytettyjen Kalevala-korujen lunastus- ja myyntipalvelun. Kalevala Pidetty -malliston korut ostetaan kuluttajilta sekä kunnostetaan ja palautetaan verkkokauppaan myyntiin.
Kalevala Koru on ensimmäinen suomalainen korubrändi, joka keskittyy toiminnassaan näin vahvasti kiertotalouteen. Pidetty-mallistoa pilotoitiin Helsingin Konalassa sijaitsevassa tehtaanmyymälässä. Siellä malliston korut nousivat suosituimmaksi tuoteryhmäksi.
– Haluamme näyttää suuntaa sille, että korubisnes voi rakentua vahvasti kiertotalouteen. Talous ei enää voi rakentua uusien tavaroiden valmistamisen ja ostamisen varaan, sanoo Kalevala Korun design- ja vastuullisuusjohtaja Maria Uunila yrityksen tiedotteessa.
Kalevala Korun tavoitteena on kolminkertaistaa nykyinen liikevaihtonsa vuoteen 2030 mennessä. Käytettyjen korujen myynti on iso osa tätä tavoitetta. Käytettyjen korujen myynnin tavoitellaan kattavan neljänneksen kuluttajamyynnistä vuoteen 2025 mennessä.
Pidetty-mallisto tulee aluksi myyntiin vain Suomen-verkkokauppaan. Tavoitteena on kuitenkin kansainväliset markkinat.
Tänä syksynä Kalevala Koru -brändi lanseerattiin Japanissa. Uunila kertoo, että brändin vastaanotto Japanissa on ollut hyvää. Aiemmin brändiä on viety eri puolille Eurooppaa
Vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat Kalevala Korun brändin ytimessä, joten Pidetty-mallisto halutaan jatkossa vielä myös kansainvälisten asiakkaiden saataville. Kalevala Koru on tehnyt jo pitkään töitä vastuullisuuden eteen. Esimerkiksi koruissa käytettävä kulta on täysin kierrätettyä ja hopeastakin 95 prosenttia.