Kuva: Canva Pty Ltd.
Mainonta

Kansalaisaloite vaatii ultrapikamuodin ja krääsäkaupan mainonnan kieltämistä Suomessa

19.2.2025 8:16
Mikko Perttunen
Mukana niin yrityselämän päättäjiä kuin ympäristövaikuttajia.

Oikeusministeriön kansalaisaloite.fi-palvelussa eilen julkaistussa Krääsätalous kuriin -kansalaisaloitteessa vaaditaan eduskunnalta toimia ultrapikamuodin ja krääsäkaupan epäreiluun kilpailuun kieltämällä ultrapikamuodin ja krääsäkaupan mainonta.

Erityisesti aloitteella pyritään vaikuttamaan kiinalaisten verkkokauppojen, kuten Temun ja Sheinin, toimintaan.

Lue myös: Kiinasta Suomeen saapuvien alle 150 euron lähetysten määrä räjähti viime vuonna käsiin

"Tämä on modernin ajan villi länsi."
MAINOS

– Tämä on modernin ajan villi länsi. Kiinalaisille jättiverkkokaupoille laitonta ei välttämättä ole mikään, mutta mikään ei ole myöskään kestävää. Suomalaiset yritykset joutuvat kilpailemaan sääntöjen mukaan, mutta nämä kansainväliset krääsäkaupat toimivat ilman minkäänlaisia sääntöjä tai valvontaa. Tähän on tultava loppu, aloitteen vireille panija, Finlaysonin Jukka Kurttila sanoo tiedotteessa.

Mainonnan rajoittamisen lisäksi aloitteessa vaaditaan, että eduskunta selvittää verotuksellisia keinoja hillitä krääsäkaupan kasvua.

Aloitteen takana on joukko yrityselämän päättäjiä, järjestöjä ja ympäristövaikuttajia. Kurttilan lisäksi ensimmäisiä mukaan liittyneitä allekirjoittajia ovat hankkeen käynnistäneen Activist Agencyn Niklas Kaskeala, Perheyritysten liiton Miia Porkkala ja Minna Vanhala-Harmanen, Luontoliiton Riku Eskelinen sekä vaikuttajat Sissi Penttilä, Aku Varamäki, Julia Thurén ja Jenni Rotonen.

Aloite oli keskiviikkoaamuun mennessä saanut jo yli 4 500 kannatusilmoitusta. Tavoitteena on saada 50 000 allekirjoitusta kuukauden sisään.

Krääsätalous kuriin ei ole ainoa aiheeseen liittyvä kansalaisaloite.

Tammikuun lopulla kannatuksia alkoi kertyä Krääsäkauppa kuriin -nimiseen kansalaisaloitteeseen, jossa on allekirjoituksia jo liki 4 000, ja jossa vaaditaan, että eduskunta ryhtyy toimenpiteisiin ympäristöä kuormittavan kertakäyttöisen ultrapikamuodin ja krääsätavaran verkkokaupan rajoittamiseksi lainsäädännön, verotuksen sekä muiden mahdollisten keinojen avulla.

Vielä aiemmin tammikuussa on laitettu vireille myös kansalaisaloite nimellä Temuvero nyt, ja siinä vaaditaan, että eduskunta ryhtyy tarvittaviin lainsäädännöllisiin ja muihin toimenpiteisiin rajoittaakseen ultrapikamuodin ja krääsätavaran verkkokauppojen epäreilua asemaa suomalaisessa kuluttajakaupassa.

Lue myös: Lähes joka kymmenes suomalainen ostaa tänä vuonna joululahjaksi ultrahalpaa aasialaista rihkamaa

MAINOS