Teknologiavalmistaja Apple nousi tutkimuslaitos Kantarin tämän vuoden BrandZ-listan piikkipaikalle. Perinteikkäässä tutkimuksessa selvitetään maailman arvokkaimpia brändejä.
Apple oli viimeksi ollut Kantarin listalla ykköspaikalla vuonna 2015. Amazon piti ykkössijaa hallussaan vuosina 2019-2021. Apple on maailman arvokkain brändi myös Interbrandin tämän vuoden listauksen mukaan.
Kantarin tuoreen tutkimuksen mukaan Applen brändin arvo on kasvanut vuodessa räjähdysmäisesti: kasvua tapahtui peräti 55 prosenttia, ja arvo nousi jo 947 miljardiin dollariin.
Amazonin brändin arvo kasvoi vain kolme prosenttia, mikä tiputti yhtiön listan kolmanneksi. Kakkospaikalla oli Google, jonka brändin arvo kasvoi jopa 79 prosenttia.
Kymmenen parhaan joukkoon ylsivät myös Microsoft, Tencent, McDonald’s, Visa, Facebook, Alibaba ja Louis Vuitton. Viime vuoden top 10 -ryhmästä tippuivat Meta ja Mastercard. Tilalle nousivat Metan alusta Facebook ja muotijätti Louis Vuitton.
Koko tutkimuksessa suurimman prosentuaalisen kasvun on tehnyt koruja ja kelloja valmistava Cartier, jonka brändin arvo kasvoi vuodessa 88 prosenttia ja oli 10,1 miljardia dollaria. YouTube tuli toisena 83 prosentin kasvullaan, ja Google nappasi kolmanneksi suurimman kasvajan tittelin.
BrandZ-tutkimuksen tuloksia esiteltiin keskiviikkona Helsingissä.
– Mikä listan kärkipäässä pistää silmään, niin mukana on tosi paljon teknologiayrityksiä ja sitten muutama aasialainen yritys. Teknologiavetoinen lista kuvastaa maailmaa, jossa elämme, sanoi Kantar TNS:n Head of Brand Tapio Heikinheimo.
Kuluttajateknologiabrändien yhteisarvo kasvoi 46 prosenttia, joka on eri kategorioita vertaillessa suurin lukema. Toisiksi kasvavin kategoria oli luksustuotebrändit, jossa kasvua tapahtui 45 prosenttia.