Kuva: Kasvuryhmä
Mainonta

Kasvuyrityksiä kirittävä yhteisö toi Linnanmäen naurupeilit Pörssitalon ovelle – tuore tutkimus nostaa markkinoinnin merkittäväksi kasvun kiihdyttäjäksi

21.3.2025 14:50
Mikko Perttunen
Haastattelujen perusteella menestyvissä yrityksissä strateginen markkinointi on korkealla ylimmän johdon agendalla.

Suomalaisia kasvuyrityksiä kirittävä yhteisö Kasvuryhmä julkaisi tällä viikolla Suomen kasvun visio -tutkimuksen, jonka tarkoituksena on avata menestysresepti kasvun johtamiseen.

Tutkimukseen tehtiin 18 huippujohtajan syvähaastattelut sekä määrällinen tutkimus, joiden kautta muodostuu kuva siitä, mitä menestyvissä yrityksissä käytännössä tehdään kotimaisen ja kansainvälisen kasvun eteen.

Haastatteluissa olivat mukana muun muassa Valio, Marimekko, Oura ja Reima.

MAINOS

Visiossa nousi esiin muun muassa se, että menestyvissä yrityksissä strateginen markkinointi on korkealla ylimmän johdon agendalla, ja toimitusjohtajalla on oltava siitä hyvä ymmärrys.

74 prosenttia vastaajista kertoo, että heidän edustamansa yritys pyrkii hakemaan mahdollisimman erottuvaa asemaa markkinassa, ja 62 prosenttia on samaa mieltä siitä, että omassa yrityksessä on määritelty selkeästi tavoiteasiakas ja sitä myötä suljettu muita kohderyhmiä pois.

74 prosenttia vastaajista kertoo yrityksensä tunnistavan jatkuvasti itse markkinasta uusia trendejä, asiakastarpeita ja ajatuksia.

Markkinointi on myös ymmärrettävä laaja-alaisesti, ja innovatiivisella markkinoinnilla luodaan autenttinen vuorovaikutus kohderyhmän kanssa.

Haastattelujen perusteella data, tekoäly ja teknologia auttavat kyllä asiakasymmärryksessä ja viestin kohdentamisessa, mutta eivät korvaa ihmisosaamista markkinoinnissa.

Ilon kautta

Visio lanseerattiin näyttävästi tuomalla Pörssitalon sisäänkäynnille katsojaansa venyttävät peilit Linnanmäen naurutalosta. Peileihin on jätetty viesti ”Uskalla kasvaa omalla tyylillä”.

– Kerromme itsellemme tarinaa näivettyvästä Suomesta, vaikka Suomen tarina on todellisuudessa uskomaton menestystarina köyhyydestä yhdeksi maailman johtavista hyvinvointivaltioista. Kaikki kasvun avaimet ovat tässä ajassa omissa käsissämme, Kasvuryhmän toimitusjohtaja Heli Hytönen valaisee kampanjan taustoja tiedotteessa.

Linnanmäeltä lainatut naurutalon peilit haluttiin sijoittaa nimenomaan Pörssitalon luo.

Peilit pörssitalon luona muistuttavat siitä, ettei kasvua tarvitse tehdä hampaat irvessä. Kuva: Kasvuryhmä

– Yrityksillä ja niiden johdolla on valta, vastuu ja mahdollisuus muuttaa Suomen kasvun suunta. Mikä olisikaan symbolisempi paikka lupaukselle tulevaisuuden kasvusta kuin Pörssitalo, Hytönen toteaa.

Kasvuryhmä haluaa tiedotteen mukaan tempauksellaan muistuttaa myös siitä, ettei kasvua tarvitse tehdä hampaat irvessä, vaan uskallus, yhteistyö, luova ajattelu, innovaatiokyky ja menestystarinoiden alut syntyvät hyvinvoivassa ja omannäköisessä ilmapiirissä.

Seitsemän teesiä

Kasvuryhmä on koostanut tutkimuksen perusteella seitsemän teesiä menestyksekkään yrityksen luomiseen.

Yrityksen tulisi niiden mukaan olla utelias uudelle, maailman mahdollisuuksiin tarttuva, peloton valinnoissaan ja toiminnassaan, ketterä liikkeissään ja kekseliäis keinoissaan, hyperfokusoitunut asiakkaaseen, kollektiivisesti kasvun imussa ja kasvukyvykäs.

MAINOS