Kaupan liitto arvioi Suomessa käytävän kiertokaupan kokonaismarkkinan kooksi noin 895 miljoonaa euroa. Siitä viidesosa koostuu perinteisestä kirpputorimyynnistä, toinen viidesosa kauppojen ja verkkokauppojen myynnistä ja noin 60 prosenttia verkon alustojen kautta käytävästä kuluttajien välisestä vertaisverkkokaupasta. Vertaisverkkokauppa on lähes kaksinkertaistunut vuodesta 2015.
– Valtaosa kiertokauppaa on second hand -ostamista, mutta kasvava osuus on kauppojen outlet- tai uusiomyyntiä, jossa myytävät tuotteet – esimerkiksi palautetut, hieman vialliset tai myymättä jääneet – voisivat muuten joutua hävitettäviksi, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja selventää tiedotteessa.
Vertaisverkkokaupan suurimmaksi tuoteryhmäksi on noussut muoti, kun se vuonna 2015 oli vielä kodinelektroniikka. Kahdeksassa vuodessa muodin vertaisverkkokauppa on kasvanut peräti 144 prosenttia.
– Vertaisverkkokauppaan on perinteisten, myös muotia välittävien alustojen, kuten Tori.fi:n tai eBayn, lisäksi tullut pelkästään muotiin keskittyviä kotimaisia ja kansainvälisiä alustoja sekä second hand -kauppoja ja -verkkokauppoja, Kurjenoja kuvaa markkinan kehitystä.
Suurin syy vertaisverkko-ostoksille on rahan säästäminen.
Suurin syy vertaisverkko-ostoksille on rahan säästäminen, ja yli 80 prosenttia ostajista kokee tehneensä edullisia ja hintansa arvoisia ostoksia muilta kuluttajilta. Myyjille rahan ansaitseminen ei kuitenkaan ole johtava ajuri vertaisverkkokaupassa toimimiselle. He haluavat ennen kaikkea päästä eroon turhasta tavarasta, eikä tavaroiden poisheittäminen tunnu oikealta.
Vaikka halu toimia vastuullisesti on usein second hand -ostamisen motiivina, second hand -muodin asiakkaiden ostokäyttäytymisessä se ei aina näy. Second hand -muodin ostajat ovat muita tarjoushakuisempia ja spontaanimpia heräteostajia. Jopa viidesosa heistä tunnustaa ostavansa usein vaatteita – uusia tai käytettyjä – joita ei koskaan edes käytä. He myös palauttavat vaatteiden digiostoksia selvästi muita useammin: Kun noin neljäsosa kaikista vaatteiden digiostajista palauttaa verkko-ostoksensa, second hand -vaatteita ostavista jopa 36 prosenttia palauttaa vaatteiden verkko-ostoksia.
– Second hand -muodin ostajien tapa ostaa vaatteita muistuttaa välillä pikamuodin ostopolkua, Kurjenoja summaa.
Tori.fi ja Facebook ovat vertaisverkkokaupan käytetyimmät alustat. Miehet suosivat naisia enemmän Huuto.netiä Facebookin kustannuksella. Nuorten miesten keskuudessa myös Ebay nousee merkittäväksi alustaksi. Nuoret naiset puolestaan käyttävät muita ahkerammin erityisesti muodin vertaiskauppaan keskittyviä alustoja, kuten Zadaa ja Tise.com
Noin 60 prosenttia suomalaisista on viimeisen vuoden aikana ostanut käytettyjä tuotteita. Vielä viime vuonna suomalaiskuluttajat olivat maailman ahkerimpia käytettyjen tuotteiden ostajia. Tänä vuonna britit ja sveitsiläiset ovat kirineet niukasti ohi ja amerikkalaiset ja intialaiset ovat tulleet aivan kantaan kiinni, kerrotaan Kaupan liiton tiedotteessa.
Kaupan liiton ja Tampereen yliopiston asiakaslähtöisen markkinoinnin tutkimusryhmän yhteishanke koskee vertaisverkkokauppaa. Yliopistonlehtori Mika Yrjölä ja pääekonomisti Jaana Kurjenoja suunnittelivat vertaisverkkokauppaan syventyvän kuluttajakyselyn, jonka tiedonkeruun toteutti Kantar TNS kesäkuussa 2023. Kuluttajakyselyn otos oli 3 095 aikuista mannersuomalaista.