Koronapandemia on jyllännyt pitkään, eikä loppua näy, mutta kuluttajakäyttäytyminen on palannut pikkuhiljaa kohti normaalia. Ainakin Suomessa useat kauppakeskuksissa olevat kivijalkamyymälät ovat saaneet tilanteeseensa helpotusta pandemiasta huolimatta.
Suomen Kauppakeskusyhdistys kertoo, että kauppakeskusten kävijämäärä ja kokonaismyynti kasvoivat selkeästi huhti-kesäkuussa viime vuoden vertailuajankohdasta. Kävijämäärässä nähtiin kasvua 24 prosenttia ja kokonaismyynnissä 20 prosenttia.
Kasvu oli vahvinta huhti-toukokuussa, mutta myös kesäkuu ylsi plussalle. Ajanjaksolla näkyy aaltoilua, mutta pääviesti on ollut selvä: tartuntatilanteen parantuessa kuluttajat ryntäävät ostoksille.
– Olemme iloksemme nähneet kauppakeskuksissa, kuinka vahva halu kuluttajilla on ollut asioida fyysisissä ostosympäristöissä. Tämä on näkynyt aaltomaisena liikkeenä kävijämäärissä: aina tartuntamäärien noustessa tai rajoitusten kiristyessä jäätiin koteihin, mutta hyvin pian tilanteen parannuttua kuluttajat ovat palanneet jälleen kauppakeskuksiin tekemään ostoksia sekä syömään, juomaan ja viihtymään, sanoo Suomen Kauppakeskusyhdistys ry:n hallituksen puheenjohtaja Terhi Sell tiedotteessa.
Suurinta kasvua ovat luonnollisesti tehneet ravintolat, joiden myynti kasvoi toisella kvartaalilla jopa 88 prosenttia. Myös muodin ja asusteiden myynti kasvoi merkittävästi ja oli 53 prosenttia.
Positiivinen uutinen on myös se, että pandemialla ei ole ollut merkittäviä vaikutuksia kauppakeskusten käyttöasteisiin. Käyttöaste oli kesäkuun lopussa koko maassa hyvin pitkälti sama kuin pandemian alussa. Keskimäärin käyttöaste oli 94 prosenttia. Pääkaupunkiseudulla lukema oli yli 95 prosenttia ja suurten kaupunkien ulkopuolella noin 91 prosenttia.