Suomen kauppakeskuksissa on ollut alkuvuonna hieman syytä juhlia, sillä koronapandemian runtelema toimiala alkaa toipua. Vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana myynti ja kävijämäärät kasvoivat selkeästi viime vuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna.
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry:n mukaan vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä kokonaismyyntiä kertyi 8,6 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten, ja kävijämäärä kasvoi peräti 16,6 prosenttia. Tahti kiihtyi etenkin maaliskuussa, jolloin kävijämäärä kasvoi yli 40 prosenttia ja kokonaismyynti yli 20 prosenttia.
Suurimpia kasvulukuja osoittivat pandemiasta eniten kärsineet viihde- ja vapaa-ajanpalvelut, joiden myynti oli yli 2,5-kertainen. Isoimmista aloista parhaita kasvulukuja saavuttivat kahvilat ja ravintolat, joiden myynti kasvoi noin kolmanneksen. Myös muodin ja asusteiden, kauneuden ja terveyden tuotteiden sekä sisustamisen ja kodin tarvikkeiden kasvuluvut kipusivat 20 prosentin tuntumaan. Vapaa-ajan tuotteiden sekä kauneus- ja hyvinvointipalvelujen myynti sen sijaan laski. Kauppakeskusten suurimman toimialan, päivittäistavaran ja tavaratalokaupan myynti kasvoi 3,5 prosenttia.
– Kauppakeskustoimiala on toipumassa koronakaudesta. Kauppakeskuksissa tehdään jatkuvasti määrätietoista työtä asiointikokemuksen parantamiseksi ja hyvät kasvuluvut osoittavat, että olemme oikealla polulla, kertoo Suomen Kauppakeskusyhdistys ry:n hallituksen puheenjohtaja Terhi Sell tiedotteessa.
Vielä ei ole kuitenkaan päästy pandemiaa edeltäneelle tasolle. Vertailukelpoinen kokonaismyynti oli noin kahdeksan prosenttia vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen myyntiä pienempi. Kävijämäärissä jäätiin lähes 25 prosenttia jälkeen.
Vain päivittäistavaran ja tavaratalokaupan, kauneus- ja hyvinvointipalvelujen sekä kauneuden ja terveyden tuotteiden myynti oli vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä korkeampi kuin kolme vuotta sitten.