Vielä reilu vuosi sitten ilmoitin topakasti, että en vaan ymmärrä TikTokia. Olin yrittänyt muutaman kerran avata kyseisen sovelluksen puhelimellani, mutta ei vaan lähtenyt. Sisältö oli jotain sellaista, joka ei kiinnostanut näin nuhjaantunutta rouvashenkilöä pätkääkään.
Päätyöni on kuitenkin olla ajan hermolla – nimenomaan sosiaalisen median näkökulmasta. Niinpä tartuin jokin aika sitten nuoremman kollegani vinkkiin ja vierailin kanavassa joka päivä, jotta algoritmi oppi tuntemaan minut. Se kannatti.
Veikkaan, että vähintään noin puolet teistä keski-iän kohtalotovereista pyörittää tässä kohtaa päätään. Miksi ihmeessä pitäisi ottaa jälleen yksi uusi kanava käyttöön ja kuluttaa vielä enemmän aikaa tuijottaen ruutua?
Mietin itse ihan samalla tavalla, ja oikeastaan vasta viime aikoina olen tajunnut, miksi TikTok on meille markkinoinnin ammattilaisille lähes välttämätön tuttavuus.
Ammatillisesti ajateltuna markkinoinnin suunnittelijan, ostajan ja tekijän on syytä olla tietoinen siitä, mitä maailmalla puhutaan tai mistä aiheista kohistaan. Näitä teemoja ei kuitenkaan saa enää tänä päivänä selville uutisia kuluttamalla.
Tai toki osa aiheista tulee vastaan myös uutisissa, mutta se todellinen, aito keskustelu jää näkemättä. Valitettavasti myös vanha tuttavamme Meta Facebookeineen ja Instagrameineen välittää meille melko rajattua mielikuvaa maailman menosta. Vaikka uutiset ja ajankohtaiset asiat ovat saatavilla myös näistä kanavista, algoritmi pitää siitä huolen, että emme näe meneillään olevia trendejä oman kuplamme ulkopuolelta.
Alkuvaikeuksien jälkeen vastaan vyöryy hämmästyttävän suuri määrä sisältöä, jota en olisi osannut itse etsiä mutta joka koukuttaa liiankin hyvin.
Mikä TikTokissa sitten on erilaista? Salaisuus piilee algoritmissa. Siellä en näe pelkästään niitä sisältöjä, joita seuraamani tahot tuottavat, vaan minulle suositellaan koko ajan kohdennetumpaa sisältöä. For you -sivun sisällöt tarjoilee minulle siis ohjelmanpätkä, joka ottaa huomioon, miten reagoin sisältöön, mitä laitetta tuijotan, minkä kielinen sisältö minua miellyttää, millaista sisältöä jaan eteenpäin tai mihin reagoin ja niin edelleen.
Nämä algoritmin säätimet varmistavat sen, että alkuvaikeuksien jälkeen vastaan vyöryy hämmästyttävän suuri määrä sisältöä, jota en olisi osannut itse etsiä mutta joka koukuttaa liiankin hyvin. En siis jumita omassa kuplassani, vaan näen väkisinkin, mitä maailmalla puhutaan ja mikä on pinnalla milloinkin. Ja onhan se ihan kiva, että tietää, mistä nuorempi polvi puhuu.
Jos sinua rakas lukija kiinnostaa tutustua TikTokiin vähän paremmin, tässä alla muutama vinkki, joilla toivottavasti saat käyttökokemuksesi kääntymään positiivisen puolelle:
1. Anna aikaa. Käy TikTokissa muutaman kerran viikossa taikka jopa päivittäin ja reagoi näkemiisi sisältöihin. Algoritmi oppii tuntemaan mieltymyksesi melko nopeasti, ja kohta For you -sivullasi näkyy mielenkiintoisempaa settiä.
2. Etsi sisältöä. Hae mahdollisesti sinua kiinnostavia sisältöjä hakusanoilla tai häshtägeillä, jotta algoritmi ymmärtää, mistä olet erityisen kiinnostunut.
3. Seuraa käyttäjiä. Vaikka TikTok ei varsinaisesti perustu seuraamiseen, kannattaa silti seurata aidosti mielenkiintoisia tahoja. Tämäkin opettaa koodin pätkää optimoimaan sisältöäsi.
4. Ota oppia. Vaikka mikään mahti maailmassa ei ainakaan tällä hetkellä saa minua tuottamaan sisältöä TikTokiin, koetan silti tutkia kanavan tarjontaa avoimin mielin. Näin pysyn perässä suosituissa aiheissa ja trendeissä sekä siinä, minkälainen sisältö saa aikaan vaikutuksen minkäkin kokoiseen porukkaan.
5. Aseta rajoitin. Jos yhtään innostut selailusta, kohta huomaat käyttäneesi TikTokissa tunnin jos toisenkin. Ainakaan teinitaloudessa kukaan ei muistuttele, että joskus pitäisi tehdä muutakin, joten on hyvä, jos omistat herätyskellon. Näin ei jää lemmikit lenkittämättä niin helposti. Kaverin puolesta vaan kerron.
Muistathan kuitenkin, että en ota reklamaatioita vastaan, jos yhtäkkiä huomaat käyttäväsi illat videoiden parissa. Mukavia TikTok-hetkiä!
Marika Siniaalto on suomalaisen sosiaalisen median pioneeri: takana reilu vuosikymmen digitaalista markkinointiviestintää ja pitkälti juuri somen pelikentällä.