Kuva: Canva Pty Ltd.
Ilmiöt

Kestävä ruoka herättää kielteisiä tunteita suomalaisissa – vain joka viides miettii ympäristötekijöitä ruokaostoksilla

13.3.2025 14:42
Mikko Perttunen
Suomessa valintoja ohjaavat muita maita enemmän hinta ja maku.

Tuore kyselytutkimus kertoo, että suomalaiset painottavat ruokavalinnoissaan lähinnä hintaa ja makua, kun taas ympäristövaikutukset ohjaavat harvemman kuluttajan valintoja.

Sodexo Suomen teettämässä kyselytutkimuksessa kuluttajilta kysyttiin, mitkä seikat ovat tärkeimpiä ruokaostoksia tehdessä. Tutkimukseen vastanneista 85 prosenttia pitää hintaa viiden tärkeimmän valintakriteerin joukossa. Toiseksi tärkein on maku, jonka valitsee 82 prosenttia vastaajista. Myös tuotteen ravintoarvot (60 %) ja ainesosat (60 %) sijoittuvat neljän kärkeen.

Sen sijaan vain 21 prosenttia vastaajista valitsee ympäristövaikutukset viiden tärkeimmän tekijän joukkoon – taakse jäävät ainoastaan tuotteen ulkonäkö/pakkaus (18 %) ja sertifikaatit (14 %).

MAINOS

Sodexo julkaisi loppuvuodesta kansainvälisen kyselytutkimuksen tulokset, jotka ovat samansuuntaisia kuin Suomessa. Kansainvälisesti ykköskriteerinä olleen hinnan (73 %) ja viimeiseksi tulleen ympäristövaikutusten (27 %) välillä on kuitenkin vain 46 prosenttiyksikköä, kun Suomessa erotus on 71 prosenttiyksikköä.

– Vaikuttaisi siltä, että Suomessa valintoja ohjaa muita maita enemmän juuri hinta ja maku, kun muualla maailmassa hajonta on suurempaa, Sodexon brändi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Mira Perander toteaa tiedotteessa.

Kyselytutkimuksessa selvitettiin myös, miten myönteisesti tai kielteisesti suomalaiset suhtautuvat kestävän ruuan käsitteeseen. Suomalaisista 51 prosentissa kestävän ruuan käsite herättää myönteisiä tunteita, ja 35 prosenttia suhtautuu siihen neutraalisti. Kielteisiä tunteita kestävän ruuan käsitettä kohtaan kokee 13 prosenttia suomalaisista.

Kansainvälisen kyselyaineiston perusteella kestävään ruokailuun suhtaudutaan maailmalla selvästi myönteisemmin: 74 prosenttia vastaajista kertoo kestävän ruuan käsitteen herättävän myönteisiä tuntemuksia, kun ainoastaan 4 prosenttia suhtautuu siihen kielteisesti.

MAINOS