🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat uutisia pidempiä ja taustoittavia artikkeleita.
Dentsu Creative, Nord DDB, Hasan & Partners, N2 ja Bob the Robot ovat yhdistäneet voimansa joulun hengessä.
Mainostoimistot ovat yhteistuumin suunnitelleet Suomen Eläinsuojelulle mainoselokuvan, jonka tavoitteena on herättää ihmiset kiinnittämään huomionsa niin sanottuun kissakriisiin. Vuosittain Suomessa hylätään yli 20 000 kissaa, ja monen kohtalo on kurja. Leikkaamattomat kissat myös lisääntyvät rajusti, minkä seurauksena syntyy sairaita kissapopulaatioita.
Kampanja vakavasta aiheesta ei kuitenkaan syntynyt aivan perinteisellä tavalla. Kilpailevat toimistot päätyivät nimittäin laittamaan hynttyyt yhteen ketjukirjeen muodossa.
"Kaikki olivat saman tien mukana."
Idea syntyi Dentsun aloitteesta.
– Jossain vaiheessa saimme idean, että olisi hauska suunnitella mainos ketjukirjeenä, mutta ajatus jäi vähäksi aikaa lepäämään. Kun luin kissakriisistä, kirjoitin siitä lyhyen briiffin muiden toimistojen luoville johtajille, ja kaikki olivat saman tien mukana, Dentsu Creativen vastaava luova johtaja Mikael Nemeschansky kertoo.
Vaikka kampanjan suunnittelu tapahtui ketjukirjeenä, kuvailee Nemeschansky toimintatapaa pikemminkin vieriväksi lumipalloksi.
– Jos suunnittelu olisi tehty ihan puhtaasti perinteisenä ketjukirjeenä, olisi tuloksena saattanut olla kakofonia. Idea oli se, että suunnittelussa kapula siirtyi aina seuraavalle toimistolle, mutta ihan suoraan toisen lauseesta ei sentään jatkettu.
Kaiken lähtökohtana oli kourallinen käsikirjoitusluonnoksia, joihin toimistojen tekijät sitten tarttuivat.
– Oli jännä nähdä, mitä ihmiset lähtivät kehittämään, Nemeschansky toteaa.
– Kaikkien kädenjälki näkyy valmiissa kampanjassa, hän lisää.
Mainoselokuvan tuotannosta vastasi tuotantoyhtiö Lungi & co ja ohjaajana toimi Markus Virpiö. Ohjaajallekin prosessi oli poikkeuksellinen, koska käsikirjoituksen versioita oli kymmenittäin.
Nemeschansky uskoo, että yhdessä toimiminen useamminkin voisi luoda lisäarvoa mainosalalle.
– Verkostoituminen ja kumppanuudet ovat tämän päivän tapa toimia, ja miksei se joissain tapauksissa voisi toimia ei niin perinteisellä mallilla, vaikka toimistojen perinteinen tapa ja rakenteet eivät sitä kylläkään tue. Ihmiset kylläkin tulevat helposti toimeen keskenään ja voivat heittäytyä mihin tahansa malleihin, pohtii Nemeschansky.
Toimistojen toiminnoissa olisi väistämättä päällekkäisyyksiä. Varsinkin suurten toimistojen rakenne on tyypillisesti niin raskas, että ylimääräisiä kustannuksia asiakkaalle voisi olla vaikea välttää. Jokin asiakas saattaisi kuitenkin olla valmis vaikka maksamaan hieman enemmän siitä, että saisi esimerkiksi kahden toimiston luovuuden käyttöönsä.
"Tämä on ollut hieno mahdollisuus nähdä, miten muualla tehdään."
Suomen Eläinsuojelun kampanja oli Nemeschanskyn mukaan siinäkin mielessä positiivinen kokemus, että tässä ajassa ihmiset ovat hybridityön vuoksi usein yhä etäämpänä toisistaan, ja erityisesti muista toimistoista näkee väkeä turhan harvoin.
– Nuoremmille suunnittelijoille, jotka ovat ehkä työskennelleet urallaan vain yhdessä toimistossa, tämä on ollut hieno mahdollisuus nähdä, miten muualla tehdään, Nemeschansky sanoo.
Nemeschanskylle ovat jääneet mieleen asiakkaan ilmeet, kun kampanjaa heille esiteltiin. SEY:n väellä, kuten aluksi suunnitteluun lähtevillä mainostoimistoillakaan, ei nimittäin ollut juurikaan käsitystä, mitä on luvassa.
– Reaktio oli todella tunteellinen ja kaiken vaivan arvoinen. Tällaisia projekteja pääsee harvemmin tekemään, joten on hienoa, että saimme yhdessä tämän aikaiseksi, ja toivottavasti kampanjalla saadaan myös konkreettisia tuloksia, Nemeschansky sanoo.