Energiayhtiö St1:n ja Suomen Urheilumuseosäätiön alaisen Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus Tahdon sponsoriyhteistyö kuohuttaa edelleen. Nyt mielipiteensä ovat tuoneet esiin ympäristöjärjestöt Greenpeace ja Elokapina, jotka vaativat St1:stä lopettamaan viherpesun.
Kohu syntyi, kun talviurheilijoiden ilmastojärjestöt Protect Our Winters Finland ja Save Pond Hockey ilmoittivat jäädyttävänsä yhteistyön Tahdon kanssa. Järjestöt kertoivat päätöksensä johtuvan siitä, että St1 sponsoroi Tahdon Menneen talven lumet -näyttelyä.
– Talviurheilijoiden ilmastojärjestöinä katsomme, että on irvokasta, että nimenomaan ilmastoaiheista näyttelyä sponsoroi näkyvästi energiayhtiö St1, jonka vuosittaiset, fossiilisten polttoaineiden tuotannosta ja myynnistä syntyvät päästöt ovat mittavasti suuremmat kuin koko Suomen liikenteen vuosittaiset päästöt yhteensä, järjestöt toteavat tiedotteessaan.
St1 ja Tahto kertoivat MarkkinointiUutisille, ettei yhteistyötä nähdä ongelmallisena. St1:n yhteiskuntasuhdejohtaja Ville Hulkkonen painotti, että yhtiö on sitoutunut pienentämään koko arvoketjunsa päästöjä sekä edistämään ja kehittämään ympäristön näkökulmasta aiempaa kestävämpiä ratkaisuja.
Tahdon johtaja Jukka-Pekka Vuori sanoo, että kulttuurikeskuksen kaikki kumppanit ovat valmiita keskustelemaan avoimesti ilmastonmuutoksesta.
– Tahdon kaikkia kumppaneita yhdistää halu tukea suomalaista urheilu- ja liikuntakulttuuria. St1:n ja monien muidenkin yritysten toimintaan liittyy ympäristön näkökulmasta haastavia puolia, eikä urheilu ole tästä mikään irrallinen saareke kumppanuuksien osalta. Menneen talven lumet on ympäristöaiheinen näyttely, jonka toivotaan herättävän monipuolista arvokeskustelua. Kaikki kumppanit ovat olleet yhteistyön alusta asti valmiit avoimeen keskusteluun ympäristönmuutoksesta. Siksi emme koe kumppanuutta St1:n kanssa ongelmallisena.
Greenpeace ja Elokapina kokoontuivat Tahdon päämajalle Olympiastadionille mielenilmaukseen ja vaativat, että “fossiiliyhtiö St1:n on lopetettava viherpesu”.
– St1 tekee voittoa kiihdyttämällä ilmastokriisiä ja esiintyy samaan aikaan sen ratkaisijana tekemällä “ilmastoyhteistyötä” Olympiakomitean kanssa ja sponsoroimalla tätä näyttelyä. Tätä voisi verrata siihen, että tupakkayhtiö sponsoroisi syöpäsairaalaa, sanoo Greenpeacen ilmasto- ja energia-asiantuntija Olli Tiainen tiedotteessa.
Greenpeace sanoo, että viime vuonna yhtiön hiilidioksidipäästöt olivat 15 miljoonaa tonnia ja että yhtiön liiketoiminta on hyötynyt merkittävästi Venäjän hyökkäyssodan aiheuttamasta energian hinnan noususta.
– Urheilupesun sijaan St1:n olisi syytä tarkastella omaa liiketoimintaansa kriittisesti. Yhtiön tulisi keskittyä puheiden sijaan tekoihin liiketoimintansa sovittamiseksi Pariisin sopimuksen 1,5 asteen tavoitteeseen, sanoo Elokapinan aktivisti Ida Korhonen.