MarkkinointiUutiset nostaa juttusarjassaan esiin MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmän mielenkiintoisimpia keskusteluita. Tällä viikolla keskustelua käytiin muun muassa Kokoomuksen vaalimainoksesta, joka keräsi valtavan somehuomion.
Oppositiopuolue kokoomuksessa osataan kohauttaa mainonnalla. Aiemmin puolue on kerännyt huomiota “Sydän on oikealla” -sloganillaan, josta on revitty huumoria ympäri internetiä. Sloganista kunnia kuuluu puoluetoimistolle.
Mutta osataan sitä Kokoomuksen kunnallisjärjestöissäkin – ainakin Sipoossa – missä keksittiin tulevien maakuntavaalien kenties ikimuistoisin mainosslogan.
Sloganissa on vahva viesti: “Ei hyvinvointia ilman tervettä järkeä”. Se on varmasti näin – viesti käy järkeen. Järkeen ei kuitenkaan käy se, että koko lausetta ei ole kirjoitettu samalla fontilla, mikä sai viestin näyttämään aivan joltain muulta, mitä sillä oli haettu.
Somehitiksi noussut mainos näytti tältä:
Fontin vaihtaminen kesken lauseen johti siihen, että ensimmäisenä esiin pomppaavat sanat “ilman tervettä järkeä”. Sen jälkeen katse nousee hieman ylös, jossa näyttää olevan erillinen lause “Ei hyvinvointia”.
Kaiken huipuksi slogan näkyy useissa mainoksissa. Keskustan kansanedustaja Mikko Kärnä nosti Twitterissä esiin mainoksen, jonka mukaan Kokoomus vaikuttaa järjestävän Ilman tervettä järkeä -kiertueen.
Luonnollisesti slogan aiheutti keskustelua myös markkinoinnin ammattilaisten keskuudessa MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmässä.
– Otsikossa on nyt kaksi slogania yhden sijasta, ei tätä muuten voi tulkita, sanoi eräs keskustelija.
– Mä saan näppylöitä, kun samassa yhteydessä on kolmea fonttia ja lasken mukaan logon fontin, jos logo on kirjainperustainen kuten tässä. Eihän tähän ole kuin ängetty kuutta! Lisäsi toinen.
Yksi ryhmän jäsen huomautti, ettei mainos sovi kokoomuksen brändiin.
– "Ollaan niinku porvareita ja eliittiä, mut tehään vaalimainokset ite paintilla".
Osa keskustelijoista tuumasi, että graafinen virhe oli lopulta vain hyvä asia, sillä mainosten näkyvyys nousi valtavaksi. Markkinointi-investointien tuottoprosentit tuskin nousevat usein näin hyviksi.
– Tämä on nerokas. Omat äänestää kaikesta huolimatta ja nyt leviää ilmaiseksi verkossa uusiin kohdeyleisöihin. Sama efekti kun Paavo Väyrysen paikallislehtimainoksella, jotka päätyy aina meemeinä someen, sanoi eräs keskustelija.
– Saivat kilpailijat nostamaan kamppiksen näkyvyyttä. Ei huono, lisäsi toinen.