Kolumni

Kommentti: Epäilyttävistä urheilukisoista pois jääminen on parasta markkinointia

4.2.2021 9:20
Toni Rajamäki
Markkinoijien ei kannata lähteä mukaan kaikkiin isoihin urheilutapahtumiin, kirjoittaa MarkkinointiUutisten uutistoimittaja Toni Rajamäki.

Jalkapallon EM-kisat pelataan (toivottavasti) ensi kesänä, ja kesällä 2022 edessä on lajin MM-kisat, jonka näyttämönä toimii Qatar. Jalkapallon MM-kisat itsessään on upea juttu, mutta turnausisäntä aiheuttaa kylmiä väreitä. 

Qatar hankki MM-kisat isolla rahalla, ja maa on rikkonut kisajärjestelyissä melkein kaikkia ihmisoikeuksia. Orjatyö on ollut vahvasti esillä, kuten myös rakennustyöntekijöiden kuolemat. Tarkkaa lukua ei tiedetä, mutta kisojen järjestelyissä on kuollut kymmeniä ihmisiä.

Qatar ja kansainvälinen jalkapalloliitto FIFA saattavat vielä joutua isoihin ongelmiin pitkään jatkuneiden kohujen keskellä, sillä yritykset ja kuluttajat eivät ole tyhmiä. Kuluttajat vaativat tänä päivänä yhä vastuullisempaa toimintaa yrityksiltä, miksi jokaisen yrityksen on pyrittävä eettisesti kestäviin päätöksiin. Toisin sanoen kuluttajat voivat katsoa, että yritys tukee korruptiota ja ihmisoikeusloukkauksia, jos yritys markkinoi Qatarin MM-kisoissa.

Ja jos yritys joutuu multimiljoonapäisen kuluttaja-armeijan hampaisiin, ovat taloudelliset tappiot huomattavasti suuremmat kuin yrityksen jäädessä kokonaan pois tapahtumasta.

Tänä päivänä parasta markkinointia on jäädä pois epäilyttävistä urheilutapahtumista ja muistaa kertoa siitä yleisölle. Esimerkiksi autovalmistaja Skoda ilmoitti aiemmin tänä vuonna, että se vetäytyy jääkiekon MM-kisojen pääsponsorin paikalta, jos MM-kisat järjestetään keväällä Valko-Venäjällä. Lopputulemana Valko-Venäjältä vietiin kisaisännyys ja Skoda jatkaa pääsponsorina. Se oli neronleimaus tshekkiläiseltä jättibrändiltä.

MAINOS
MAINOS
MAINOS