Kuva: Kone
Brändit

Kone on suomalaisten mielestä hyvämaineisin yritys – huonoin maine on kiinalaisilla verkkokaupoilla

5.11.2024 11:28
Mikko Perttunen
Perheyhtiöt ja päivittäistavarakauppa nauttivat hyvästä maineesta.

T-Median toteuttaman Luottamus & Maine -tutkimuksen perusteella hyvämaineisin yritys suomalaisten mielestä on tänä vuonna Kone.

Vain hieman Koneen taakse jäävät Fazer ja Ponsse. Kärkikolmikko muodostuu perheomisteisista tai perheen kautta ankkuriomistettuja yhtiöitä.

Kesä–heinäkuussa toteutettuun arviointiin osallistui 10 575 suomalaista. Jokaiselle yritykselle lasketaan mainearvosana kahdeksan maineen osa-alueen keskiarvona.

MAINOS

Julkistetut hyvä- ja heikkomaineisimmat yritykset valikoituivat tutkittavien yritysten joukkoon keväällä 2024 toteutetun esitutkimuksen perusteella. Siinä noin tuhat suomalaista nimesi vapaasti kaksi mielestään erityisen hyvämaineista yritystä ja kaksi erityisen heikkomaineista yritystä.

Kolmekymmentä eniten mainintoja saanutta yritystä tutkittiin tarkemmin Luottamus & Maine -mallilla. Mallin osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet ja palvelut sekä työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa.

Kymmenen kärjestä löytyy tunnettuja kotimaisia brändejä, mutta myös kahdeksanneksi sijoittunut yhdysvaltalainen teknologiayhtiö Apple sekä kymmenentenä listalla oleva saksalainen kauppaketju Lidl.

Kuva: T-Media

Huonomaineisimmat yritykset ovat kiinalaiset verkkokaupat Shein ja Temu. Kolmanneksi huonomaineisin oli sähköverkkoyhtiö Caruna. Heikkomaineisten yritysten listalle nousivat tänä vuonna uusina toimitusjohtajaa vaihtanut halpamyymäläketju Kärkkäinen sekä lähettien sopimusehtoihin liittyen julkisuudessa ollut alustatalousyritys Wolt.

– On mielenkiintoista, että hoivayhtiöt ovat kadonneet heikkomaineisten yhtiöiden listalta. Vielä viime vuonna heikkomaineisten listalta löytyivät Esperi Care ja Attendo, jotka päätyivät listalle vuonna 2019 alkaneessa, skandaalien siivittämässä yksityisen hoiva-alan mainekriisissä, T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti kertoo tiedotteessa.

Tutkimuksessa suurimman nousun teki energiakonserni Fortum ja suurin mahalasku kirjattiin suomalaiselle linja-autoliikennöitsijälle Onnibussille.

Lue myös: Fazer on Suomen maineikkain yritys 2023 – pohjalle sijoittuivat muun muassa Masku sekä ultrapikamuotiketju Shein

Lue myös: Ponsse Suomen hyvämaineisin pörssiyhtiö – Marimekon Tiina Alahuhta-Kasko paras toimitusjohtaja