Kotipizza
Brändit

Kotipizza valjasti tekoälyn markkinointiinsa – "Tekoälytaiteeseen liittyvä somekeskustelu tarjosi tähän loistavan alustan juuri nyt"

6.10.2022 11:30
Toni Rajamäki
Kotipizzan käsityönä tehdyt pizzat piirrettiin tuoreeseen Kotipizzan kampanjaan tekoälyn avulla.

Tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa on nouseva trendi, ja nyt trendiin on lähtenyt mukaan myös Kotipizza.

Pizzaketjun kampanjassa tekoäly laitettiin piirtämään Tropicana-pizza, mikä toi klassikkotuotteelle uusia ilmentymiä. Tämän jälkeen ihmisille annettiin haasteeksi erottaa kuvista tekoälyn luoma pizza ja aito, käsityönä tehty pizza. Kaikki tunnistivat aidon pizzan.

Kampanjalla haluttiin tuoda esiin Kotipizzan käsityötaitoja. Tekoälyn kuvittamien pizzojen rinnastaminen aitoihin ei ollut siis vain trendiin tarttumista, vaan strategisen kilpailuedun kommunikointia.

– Käsityötaidot ovat brändimme ytimessä ja aiheesta rakennetaan viestinnällisiä ulostuloja. Pyrimme jatkuvasti löytämään tuoreita ja mielenkiintoisia tapoja pukea tuota osaamistamme sanoiksi’. Tekoälytaiteeseen liittyvä somekeskustelu tarjosi tähän loistavan alustan juuri nyt – kotipizzamaiseen, pilkettä silmäkulmassa -tyyliin, sanoo Kotipizza Groupin sisältöpäällikkö Tomi Laine tiedotteessa.

MAINOS

Kampanjan taustalla on luova toimisto Kurio, joka on tehnyt ensimmäiset tekoälytoteutuksensa jo 2016 ja tutkinut Cannes Lions -organisaation kanssa tekoälyn hyödyntämistä maailmanluokan markkinoinnissa vuodesta 2017.

– Jo vuonna 2017 kaikista Cannes Lionsin voittajista seitsemän prosenttia hyödynsi tekoälyä osana kampanjaansa. Vaikka prosenttiluku on siitä vain kasvanut, on tekoäly edelleen markkinoijan työkalu, ei korvaaja. Samaan havaintoon päädyin myös taannoin väitöskirjassani, kertoo Kurion toimitusjohtaja, tekoälystä väitellyt tohtori Tommi Opas.

– Paljon puhuttu “prompt engineering” eli tekoälylle annettujen syötteiden suunnittelu vaati tässäkin kampanjassa aikaa. Pizzan piti olla tarpeeksi aito, mutta kuitenkin sopivasti tämän hetken irrottelevalle tekoälyestetiikkalle rakentuva. Tuleeko syötesuunnittelusta joskus jopa ammatti? Ken tietää. Mutta sen lisääminen omaan osaamispalettiin on tuskin turha investointi, lisää Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori.

MAINOS
MAINOS