Tim van der Kuip / Unsplash
Mainonta

Kuluttaja-asiamies: Finnairin markkinoinnissaan käyttämä ympäristöväittämä oli viherpesua

13.2.2024 10:01
Mikko Perttunen
Lentoyhtiö sitoutui olemaan tulevaisuudessa luomatta harhaanjohtavaa kokonaisvaikutelmaa lentomatkustuksen ympäristövaikutuksista.

Finnairin markkinoinnissaan käyttämä ympäristöväittämä lentopolttoaineen kasvihuonekaasupäästöistä antoi kuluttaja-asiamiehen mukaan harhaanjohtavan kuvan yrityksen lentomatkustamisen myönteisistä ympäristövaikutuksista.

Finnair kertoi markkinoinnissaan seuraavaa: ”hankimme uusiutuvaa lentopolttoainetta, joka vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 % – tavoitteenamme on olla täysin hiilineutraali vuonna 2045”.

Mainosta esitettiin laajalti eri markkinointikanavissa, muun muassa tuolloisessa Twitterissä, Facebookissa, Helsingin Sanomissa sekä Finnairin Instagram-tilillä. Mainoskuvituksessa käytettiin ympäristöystävällisyyttä korostavaa kuvaa maapallosta ja lentokoneesta, jonka lentoreittiä seuraa vihreä juova.

Kuva: Finnairin sosiaalinen media

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Finnairin ympäristöväittämän perusteella kuluttaja ei voi tietää, mikä merkitys markkinoinnin pääviestinä käytetyllä uusiutuvan lentopolttoaineen hankinnalla on Finnairin kokonaispäästöihin.

Mainoksesta ei esimerkiksi käynyt ilmi, kuinka suuri hankinta on suhteellisesti, mihin väittämällä verrataan tai mihin ajanjaksoon se liittyy. Markkinoinnissa korostettu väite voitiin ymmärtää jopa niin, että Finnair olisi siirtynyt kokonaan uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön ja Finnairin päästöt kokonaisuudessaan vähenisivät 80 prosenttia.

"Ympäristöväittämää tukevat perustelut ja lisätiedot eivät voi olla usean klikkauksen ja linkin päässä itse väittämästä."
MAINOS

Finnairin selvityksestä kuluttaja-asiamiehelle ilmeni, että vuonna 2022 uusiutuvan lentopolttoaineen prosenttiosuus kaikista Finnairin käyttämistä polttoaineista oli kuitenkin vain noin 0,2 prosenttia.

Lue myös: Finnairin mainos äänestettiin Vuoden huiputukseksi: “Oppikirjaesimerkki viherpesusta”

– Ympäristöväittämää tukevat perustelut ja lisätiedot eivät voi olla usean klikkauksen ja linkin päässä itse väittämästä. Markkinointi on suunniteltava niin, ettei kuluttaja voi tulla huomaamattaan ohittaneeksi väittämää koskevaa täsmennystä. Epämääräiset ympäristöväittämät eivät auta kuluttajia tekemään aidosti ympäristöystävällisiä valintoja. Viherpesun torjuminen on yhä tärkeämpää ja tätä tulee avittamaan myös valmisteilla oleva EU-lainsäädäntö, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen toteaa tiedotteessa.

Finnair sitoutui siihen, että se ei luo ympäristömarkkinoinnillaan harhaanjohtavaa kokonaisvaikutelmaa lentomatkustamisen ympäristövaikutuksista ja käyttää ympäristömarkkinoinnissaan vain sellaisia kasvihuonekaasupäästöjä koskevia ympäristöväittämiä ja ilmauksia, jotka ovat selkeitä ja tarkkarajaisia.

Lue myös: Finnairin tuore kampanja on kuluttajaa harhaanjohtavaa viherpesua ja kaivaa kuoppaa kaikillle vastuullisuusviestintää tekeville brändeille

MAINOS
MAINOS