Sustainable Brand Index -kuluttajatutkimuksen tuoreimmat tulokset on julkistettu. Suomalaiset äänestivät mielestään vastuullisimmaksi brändiksi tänä vuonna Elovenan. Ykkössijaa viime vuonna pitänyt Valio joutui tyytymään toiseen sijaan.
- Yksi tärkeimmistä syistä Elovenan menestykseen on se, että sen viestinnässä kiinnitetään entistä enemmän huomiota vastuullisuuteen yhdistettynä perinteisiin ja kotimaisiin arvoihin, joita suomalaiset kuluttajat arvostavat, sanoo SB Insightin toimitusjohtaja ja Sustainable Brand Indexin perustaja Erik Elvingsson Hedén tiedotteessa.
Seuraaville sijoille äänestettiin S-ryhmän brändejä. Kolmatta sijaa pitää S-Market, neljättä Prisma ja viidettä S-ryhmä.
Sustainable Brand Indexiin vastasi tänä vuonna yli 12 000 suomalaista. Äänestyksessä huomioitiin sekä sosiaalinen että ympäristövastuu. Huomionarvoista on, että kuluttajien mielikuvat eivät tee brändistä vastuullista.
1. Elovena
2. Valio
3. S-Market
4. Prisma
5. S-ryhmä
6. VR
7. Fiskars
8. Fazer
9. Serla
10. Partioaitta
Eniten sijoitustaan nosti tänä vuonna Fortum, jonka sijoitus nousi viime vuodesta 36 sijaa. Muita suurimpia nousijoita olivat St1, Partioaitta, Sunnuntai, Mercedes-Benz, Novelle, Lindex, HSL, Vantaan Energia ja Škoda.
Suurin putoaja oli Jungle Juice Bar, jonka sijoitus laski peräti 68 sijaa. Suurimpien laskijoiden listaan kuuluvat myös Gigantti, Byggmax, Zalando, Nespresso, Puuilo, Santa Maria, Hartwall, McDonald's ja Findus.
Sustainable Brand Index on Euroopan suurin riippumaton bränditutkimus koskien kestävää kehitystä, ja se suoritetaan kahdeksassa maassa eri puolilla Eurooppaa. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä 80 000 kuluttajaa liittyen lähes 1600 eri brändiin. Suomessa tutkimusta on tehty vuodesta 2013 lähtien, ja tänä vuonna haastateltiin 12 000 kuluttajaa.