Unsplash/Rural Explorer
Ilmiöt

Kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia ruoan alkuperästä

11.2.2021 10:50
Toni Rajamäki
Kotimaisen ruoan suosio kasvoi viime vuonna S-ryhmän myymälöissä.

Kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia ruoan alkuperästä, kertoo S-ryhmä, jonka viime vuoden myyntidatan perusteella kotimaisten ruokatuotteiden myynti kasvoi lähes kaikissa tuoteryhmissä.

S-ryhmän kaupoissa eniten kasvoi kotimaisen kalan myynti, joka nousi edellisvuodesta 20 prosenttia. Myös kotimaisten kananmunien (11 prosenttia), lihojen (10 prosenttia), hedelmien ja vihannesten (10 prosenttia) sekä pakasteiden (8 prosenttia) myyntiluvut kasvoivat isosti.

S-ryhmän marketkaupan myyntijohtajan Antti Oksan mukaan kotimaisuus on yksi tärkeimmistä – ellei tärkein – valintakriteeri ruokaostoksilla. Myös paikallisuus on noussut isoksi trendiksi. Etenkin paikalliset tuoreet elintarvikkeet, kuten leipomotuotteet, ovat suosittuja.

S-ryhmän viime vuoden kaikesta myydystä ruoasta 80 prosenttia on kotimaista. Kotimaisen ruoan suosion kasvuun vaikutti muun muassa koronapandemia.

– Myynnin kasvuun on osaltaan vaikuttanut myös se, että koronatilanteen vuoksi vietimme viime vuonna paljon aikaa kotona, ja moni innostui laittamaan tavallista enemmän ruokaa itse. Myös korona-ajan leivontabuumi näkyy myynneissä, Oksa sanoo S-ryhmän tiedotteessa.

Lähde: S-ryhmän tiedote

Lue lisää: Ruokakaupan myynti kasvoi jyrkästi – tämä tuoteryhmä teki isoimman nousun

MAINOS
MAINOS
MAINOS