Kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia ruoan alkuperästä, kertoo S-ryhmä, jonka viime vuoden myyntidatan perusteella kotimaisten ruokatuotteiden myynti kasvoi lähes kaikissa tuoteryhmissä.
S-ryhmän kaupoissa eniten kasvoi kotimaisen kalan myynti, joka nousi edellisvuodesta 20 prosenttia. Myös kotimaisten kananmunien (11 prosenttia), lihojen (10 prosenttia), hedelmien ja vihannesten (10 prosenttia) sekä pakasteiden (8 prosenttia) myyntiluvut kasvoivat isosti.
S-ryhmän marketkaupan myyntijohtajan Antti Oksan mukaan kotimaisuus on yksi tärkeimmistä – ellei tärkein – valintakriteeri ruokaostoksilla. Myös paikallisuus on noussut isoksi trendiksi. Etenkin paikalliset tuoreet elintarvikkeet, kuten leipomotuotteet, ovat suosittuja.
S-ryhmän viime vuoden kaikesta myydystä ruoasta 80 prosenttia on kotimaista. Kotimaisen ruoan suosion kasvuun vaikutti muun muassa koronapandemia.
– Myynnin kasvuun on osaltaan vaikuttanut myös se, että koronatilanteen vuoksi vietimme viime vuonna paljon aikaa kotona, ja moni innostui laittamaan tavallista enemmän ruokaa itse. Myös korona-ajan leivontabuumi näkyy myynneissä, Oksa sanoo S-ryhmän tiedotteessa.
Lähde: S-ryhmän tiedote
Lue lisää: Ruokakaupan myynti kasvoi jyrkästi – tämä tuoteryhmä teki isoimman nousun