Raision kauratuotebrändi Elovena on kuluttajien mielestä Suomen vastuullisin brändi, kertoo Sustainable Brand Index 2022 -selvitys. Kyselytutkimukseen vastasi 9100 kuluttajaa, jotka arvioivat 214 suurinta brändiä.
Elovena nappasi ykkössijan ensimmäistä kertaa, mutta brändi on ollut selvityksessä vahvoilla aiemminkin. Viime vuonna brändi oli kyselyssä toiseksi vastuullisin.
– Olemme rakentaneet kokonaisen tehtaan valmistaaksemme uusia vastuullisia tuotteita, jotka kannustavat ihmisiä omalle terveydelle ja ympäristölle hyvää tekevään kasvipohjaiseen syömiseen. Näin vastuullisuutta on saatu entistäkin tiiviimmin tekemisemme ytimeen eikä se jää vain oheistoiminnaksi. Menestys mielikuvia mittaavassa Sustainable Brand Index -listauksessa kertoo, että ihmisillä on valtavat odotukset Elovena-brändin vastuullisuutta kohtaan. Tämä inspiroi ja kirittää meitä tekemään suunniteltuja vastuullisuustekojamme kahta lujemmin, kertoo Raision vastuullisuusjohtaja Sari Koivulehto-Mäkitalo tiedotteessa.
Ykkössijaa piti kahdeksan vuotta putkeen hallussaan Valio, joka sijoittui nyt toiseksi.
Kolmannelle sijalle ylsi S-ryhmä, joka oli vuonna 2021 13. sijalla. Fiskars nousi 11. sijalta neljänneksi. Kärkikymmeniköstä suurin laskija oli Prisma, jonka kolmossija muuttui yhdeksänneksi sijaksi.
Listauksessa pärjäsivät elintarvike- ja päivittäistavarabrändien lisäksi vapaa-aikaan ja matkustamisen liittyvät brändit.
– Pitkittynyt pandemiatilanne on muuttanut kulutuskäyttäytymistä kokonaisvaltaisesti ja ympäristöön liittyvä vastuullisuus korostuu kuluttajien valinnoissa läpi toimialojen. Ruoan valmistamiseen, sisustamiseen ja rakentamiseen liittyvät harrastukset sekä kotimaan matkailu vilkastuivat Suomessa pandemian aikana. Tämä voi osittain selittää myös näiden brändien nousua tämän vuoden vastuullisuuslistauksessa, pohtii Sustainable Brand Indexin perustaja Erik Hedén.
Kyselyn perusteella suomalaisten myönteinen suhtautuminen yritysten vastuullisuusviestintään on laskussa. Viestinnän sijaan kuluttajat odottavat yrityksiltä konkreettisia tekoja. Ilmastonmuutos ja ympäristö ovat tärkeitä teemoja, mutta myös sosiaalisen vastuullisuuden merkitys on korostunut.
1. Elovena (2)
2. Valio (1)
3. S-Ryhmä (13)
4. Fiskars (11)
5. VR (6)
6. Kotimaista (4)
7. Myllyn Paras (7)
8. Fazer (8)
9. Prisma (3)
10. K-Market (15)
Elovena - Ruoka
S-Ryhmä - Päivittäistavarat
Fiskars - Harrastukset ja vapaa-aika
VR - Kuljetus ja liikkuminen
Prisma - Ruokakaupat
Yliopiston Apteekki - Apteekit
Paulig - Juomat
Partioaitta - Vaatekauppa
Finlayson - Sisustus- ja huonekalut, brändi
Sokos Hotels - Hotellit
Lumene - Kauneus ja kosmetiikka
S-Pankki - Pankit
Marimekko - Muotibrändi
Pentik - Sisustus- ja huonekalut, kaupat
Vattenfall - Sähkö ja lämmitys
Posti - Kuljetus ja logistiikka
Finnair - Lentoyhtiöt
Neste - Polttoaine
Volvo - Autot
Pohjola - Vakuutukset ja eläkkeet
Nokia - Kodinkoneet ja kuluttajaelektroniikka, brändi
Tori.fi - Verkkokauppa
Elisa - Teleoperaattori
Kotipizza - Ravintolat ja kahvilat
Gigantti - Kodinkonetarvikkeet ja elektroniikka, kaupat
Aurinkomatkat - Matkailu ja turismi