Kolumni

Kun muu maailma huutaa keskellä kaaosta, markkinointi erottuu tarjoamalla faktoja ja mielenrauhaa

30.8.2023 9:10
Juuso Enala
Yhteiskunnallinen vuoropuhelu on muuttunut huutamiseksi. Asiat on heitetty taka-alalle, ja ihmisten egot ovat ottaneet komennon. Se on uhka, mutta markkinointialalle sitäkin suurempi mahdollisuus, kirjoittaa Juuso Enala.

Vaikka väittelyt ovat aina olleet tärkeä osa ihmisten välistä vuorovaikutusta, ne ovat nykyään ottaneet uuden muodon. Yhä harvemmat ovat valmiita kuuntelemaan vastapuoltaan. Näemme mediassa päivittäin tilanteita, joissa mielipiteitä huudetaan toistensa päälle ilman, että kukaan yrittäisi ymmärtää toisen näkökulmaa. Se ei ole enää rakentavaa väittelyä, vaan melua, jonka tarkoituksena on saada aikaan enemmän erimielisyyksiä kuin yhteisymmärrystä.

Poliittiset ja yhteiskunnalliset kysymykset ovat usein niin monimutkaisia, että on helppo tarttua tunteisiin sen sijaan, että paneutuisi faktoihin ja järkeviin argumentteihin. Tämä polarisaatio on luonut ilmapiirin, jossa omat näkemykset ovat kuin uskontoja, joita puolustetaan sokeasti ja kiivaasti. 

Markkinointi voi olla eturivissä palauttamassa järkeä ja rakentavaa keskustelua takaisin keskiöön.
MAINOS

Yhtään vähäpätöisempi syy polarisaatiolle ei ole sosiaalisen median voimistuminen. Algoritmien ohjaama some on otollinen kasvualusta kuplille, joissa samanmieliset kokoontuvat vahvistamaan omia käsityksiään. Tämä johtaa siihen, että omasta äänestään hurmaantuneet ryhmät suorastaan kärkkyvät mahdollisuutta kohdata toisensa verkossa. Tavoitteena ei ole keskustelu, vaan oman näkemyksen julistaminen ja vastapuolen halventaminen. 

Rakentava vuoropuhelu ja argumentointi ovat demokratian ja yhteiskunnallisen kehityksen kulmakiviä. Monen alamme ulkopuolisen mielissä pinnalliselta vaikuttava markkinointi ja mainonta ovat keskeinen osa yhteiskuntaa. Meillä on suuri vastuu ilmapiirin luomisessa. 

Voisiko markkinointi ja mainonta erottautua nyt sillä, että se tarjoaisi korostetusti faktoja, taustoitusta ja mielenrauhaa?

Vaikka meillä markkinointialan ammattilaisilla olisi tässä ajassa suuri houkutus saavuttaa nopeita voittoja kärjistämällä asiakkaidemme viestejä, kannustan pitämään kiinni faktapohjaisesta argumentoinnista. 

Alaamme on aina arvostettu siitä, että meillä on kyky nähdä toisin ensin. Voimme tehdä sen taas kerran. Voimme olla eturivissä palauttamassa järkeä ja rakentavaa keskustelua takaisin keskiöön. Jopa klikkiotsikkokiimaisissa asiamedioissa toimituksellisen keskustelun taso lähestyy usein parodiaa. Voisiko markkinointi ja mainonta erottautua tästä viitekehyksestä nyt sillä, että se tarjoaisi korostetusti faktoja, taustoitusta ja mielenrauhaa?

Sillä ainakin erottuisi.

Juuso Enala on tarkkanäköinen markkinointistrategi, joka ei näe ongelmia vaan ratkaisuja. Hän tarkastelee liiketoiminta- ja markkinointistrategioiden rajapintoja laatikon ulkopuolelta.