Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun ykkössija meni tänä vuonna Vaasan kaupungille, joka nappasi kultaa Maailman onnellisin ihminen -kampanjallaan. Kampanjan taustalla oli Drama Queen.
Kilpailussa etsittiin vuoden 2021 parasta kuntamarkkinointikampanjaa. Vaasan kampanja oli ennakkoon vahva mitalisuosikki, mutta kenties suurin suosikki oli Sallan kunnan Save Salla -kampanja, josta on tullut kaikkien aikojen menestynein suomalaiskampanja kansainvälisissä kisoissa. Save Salla voitti muun muassa Cannes Lionsista useamman palkinnon, mukaan lukien yhden Grand Prix’n.
Save Salla oli kilpailun toinen. Kolmossijalle ylsi Oulun kaupungin Pohjolan rengastie -kampanja. Kunniamaininnat menivät Nokian kaupungin Viinikanniemi, asumisen järvihelmi Nokialla -kampanjalle ja Rautavaaran Luonnostaan luontomatkailun helmeksi -kampanjalle. Kaikki finalistit löytyy täältä.
Vaasan voittajakampanjassa kaupunki etsintäkuulutti ehdokkaita Vaasan seudulta maailman onnellisimmaksi ihmiseksi ja valitsi voittajan Onnellisuusillassa. Kampanja tavoitti eri medioissa yli kolme miljoonaa ihmistä, ja sen vaikutukset olivat positiiviset kaupungin vetovoimalle, tiedotteessa sanotaan. Kampanjan vetonaulana oli Maria Veitola.
– Mittareina käytetty myös laadullisia mittareita, joiden mittaaminen on haastavampaa kuin määrällisten. Vaasan hyvänmielen kampanja on osoitus onnistuneen kuntamarkkinoinnin vaikutuksesta kaupungin elinvoimaan ja houkuttelevuuteen, toteaa Kuntaliiton markkinointipäällikkö Eija Rautiainen.
Drama Queen avasi verkkosivuillaan, että maailman onnellisimmaksi ilmoittautui tai ilmoitettiin 115 ehdokasta. Heistä valittiin kolme finalistia, jotka saivat Veitolan vieraakseen. Vierailuista koottiin videosarja, jonka nimi on Maria & maailman onnellisimmat. Suomalaiset saivat äänestää kolmikosta suosikkiaan maailman onnellisimmaksi.
– Yhteistyö Maria Veitolan kanssa onnistui täydellisesti. Halusimme hänet mukaan, koska hän on Suomen paras henkilökuvatoimittaja. Lisäksi hänen onnellisuusteemaan syventyvät Instagram-sisältönsä tavoittivat laajasti suomalaisia, sanoo Drama Queenin luova johtaja Liina Komi.
Kilpailussa ei vielä ollut mukana Porin Porisuhde-kampanja, joka on herättänyt tänä vuonna suurta suosiota. Kampanja on näillä näkymin ensi vuoden kilpailun selkeä ennakkosuosikki.