59 prosenttia suomalaisista pitää yritysten ympäristö- ja vastuullisuusviestintää myynnin lisäämisen tähtäävänä mainontana, selviää Stena Recyclingin teettämästä kyselystä.
55 prosenttia vastaajista arvioi, että yritysten tulisi kertoa enemmän ympäristö- ja vastuullisuusteoistaan. Samaan aikaan suuri osa vastaajista kuitenkin suhtautuu epäillen yritysten vastuullisuusviesteihin ja niiden motiiveihin.
Noin puolet vastaajista arvioi yritysten viestivän vastuullisuudesta vain vastatakseen kuluttajien odotuksiin ja 38 prosenttia arvioi, että taustalla ovat lainsäädännön vaatimukset.
Vain 23 prosenttia vastaajista arvioi vastuullisuusviestinnän pohjautuvan siihen, että yritykset haluavat aidosti vaikuttaa asioihin, ja 16 prosenttia uskoo, että motiivina on se, että yritykset ovat ylpeitä työstään.
Vastaajista 50 prosenttia haluaisi yritysten esittävän näyttöä ympäristöön ja kestävään kehitykseen liittyvän työnsä tuloksista, ja 47 prosenttia haluaa yritysten antavan ulkopuolisten riippumattomien auditoijien tarkastaa toiminnan. Jo olemassa olevien ympäristömerkkien käyttöä toivoo 43 prosenttia.
Stena Recyclingin tilaamaan kyselyyn osallistui yhteensä 5000 kuluttajaa Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Puolasta.
Vastaajat olivat iältään 18–65-vuotiaita. Ipsos toteutti kyselyn toukokuussa 2024.
Suomesta kyselyyn osallistui 1 000 vastaajaa.