Kuvakaappaus Temu-verkkokaupasta
Ilmiöt

Lähes joka kymmenes suomalainen ostaa tänä vuonna joululahjaksi ultrahalpaa aasialaista rihkamaa

11.12.2024 12:51
Mikko Perttunen
Kiinasta Suomeen tulleiden alle 150 euron arvoisten pakettien määrä on tänä vuonna kasvanut yli tuhat prosenttia.

Yhdeksän prosenttia suomalaisista tilaa tänä vuonna joululahjoja Temusta, kertoo Torin marraskuussa teettämä kyselytutkimus.

Viime vuonna vastaava luku oli seitsemän prosenttia.

Tullin tilastojen mukaan Kiinasta Suomeen tilattujen alle 150 euron arvoisten tavaraerien määrä kasvoi tammi–lokakuussa 1 228 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajasta. Lukumäärä kasvoi 10 kuukaudessa viime vuoden 1,7 miljoonasta tämän vuoden 22,7 miljoonaan.

– Jokaiseen suomalaiseen kotitalouteen on tullut tänä vuonna keskimäärin 7 pakettia Kiinasta. Eli kun minulle on tullut nolla, jollekulle on tullut 14. Kiinan osuus alle 150 euron arvoisista Suomeen tulleista tavaraeristä oli tammi–lokakuussa lähes 98 prosenttia, Torin johtaja Jenni Tuomisto toteaa tiedotteessa.

MAINOS

Tähän liittyy monia ongelmia. Toiminnan hyväksyttävyydestä ole tietoa työntekijöiden eikä ympäristön näkökulmasta, eikä tuoteturvallisuus täytä viranomaismääräyksiä. Lentorahtiin perustuva logistiikka myös kuormittaa ympäristöä ja heikko laatu kiihdyttää massakulutusta.

Suomalaisista yli puolet kuitenkin kokee Temun niin heikkolaatuiseksi, ettei sen tuotteita voi antaa lahjaksi. Kiinasta jätetään tilaamatta toki myös muista syistä, esimerkiksi tuoteturvallisuuden puutteiden sekä vastuullisuusongelmien vuoksi.

– Temua ei juurikaan karteta sen takia, että sieltä ostaminen olisi noloa. Se on merkittävää, koska sosiaalinen hyväksyttävyys muuttuu jatkuvasti ja joskus äkistikin. On kauaskantoisempaa, kun karttamisen syyt ovat konkreettisia, kuten heikko laatu ja pelko myrkyistä, Tuomisto toteaa.

Kireä taloustilanne vaikuttaa kuluttajiin nyt kahdella tavalla. Osa suuntaa aasialaisiin ultrahalpoihin verkkokauppoihin, joissa edullinen hinta on selkeästi suurin houkutin. 83 prosenttia Temusta ostavista valitsee sen juuri hinnan takia.

Toisaalta moni kuluttaja kääntyy käytetyn tavaran puoleen ja etsii pitkäaikaista vaihtoehtoa. Käytetyn tavaran valinta mahdollistaa sekä säästämisen että vastineen rahalle.

– Temu-tavaraa ei käytännössä lainkaan myydä käytettynä. Sen elinkaari on hyvin lyhyt. Käytettyä omaisuuttaan myyneistä suomalaisista neljä prosenttia on myynyt eteenpäin Temu-tavaraa. 64 prosenttia suomalaisista on käynyt käytetyn tavaran kauppaa. Kestävän kuluttamisen ytimessä on laadukas tavara, jota hyödynnetään kauan, Tuomisto toteaa.