Brändit

Lasol uudisti kesäpakkaustensa ilmeen opiskelijoiden kanssa

15.6.2023 10:18
Mikko Perttunen
Valittua designia kehuttiin rohkeasti erilaiseksi.

Tuulilasinpesutuotemerkki Lasol toteutti yhdessä LAB-ammattikorkeakoulun kanssa ilmeuudistusprojektin, jossa opiskelijat uudistivat Kesä Lasol -tuotesarjan myyntipakkaukset ja myymäläesillepanot.

Yhteistyö alkoi syksyllä 2022, jolloin Muotoiluinstituutin tuotekehitysprojektikurssilaiset saivat toimeksiannon Berner-konsernin omistaman ja valmistaman Lasol-tuulilasinpesunestemerkin etiketti- ja esillepanouudistuksesta.

Berner Oy:n autonhoitotuotteiden brändijohtaja Henriikka Soini kertoo tiedotteessa, että opiskelijoille annettiin tehtäväksi luoda Kesä Lasol -tuotesarjan myyntipakkauksesta ja myymäläesillepanoista erottuvat, houkuttelevat ja näyttävät.

– Lasol on erittäin tunnettu talvituotteistaan ja niiden ominaisuuksista, mutta kesätuotteissa on haasteensa. Tuulilasinpesunesteissä tulee olla hyönteislikaa irrottavia aineisosia, mutta osa kuluttajista sinnittelee pelkässä vedellä, Soini toteaa.

Opiskelijat tekivät suunnittelutyötä viidessä pienryhmässä. Jokainen opiskelija sai halutessaan pitchata oman ideansa tai yhteisen ryhmäidean Lasolille, jonka jälkeen idea sai palautteen ja ehdotuksia, miten sitä voisi kehittää vielä eteenpäin.

Lopullisen konsepti-idean takana oli opiskelija Emmi Koskenvesa ryhmänsä kanssa. Valittu design oli Lasolin tiedotteen mukaan rohkeasti erilainen, positiivinen, kesäinen kokonaisuus, joka erottuu myymälässä edukseen. Aineistoihin yhdistettiin yksityiskohtia myös toisen ryhmän ehdotuksesta, kuten pieni punainen auto vahvistamaan käyttöyhteyttä. Ideassa hyödynnettiin digipainomenetelmän mahdollisuuksia tuottamalla sarja vaihtuvia etikettejä.

– Tällainen case oli erinomainen harjoitus opiskelijoille ja olen positiivisesti yllättynyt hienosta tuotoksesta. Lopputuloksesta tuli todella hieno, ja se on Lasolille varmasti rohkea ja näyttävä veto, sanoo kurssia vetänyt LAB-ammattikorkeakoulun pakkaus- ja brändimuotoilun lehtori Oona Casalegno tiedotteessa.

MAINOS