Toisten kirjoittamien trendikatsausten jakaminen ei tuo alallamme sitä lisäarvoa, jota se kaipaa. Jakamalla toisen tekemän katsauksen jätät alan ammattilaiselle tärkeitä työvaiheita väliin. Nämä työvaiheet ovat juuri niitä, jotka tuovat sinulla olevan hiljaisen tiedon näkyväksi sekä tuottavat lisäarvoa markkinointialalle.
Keräsin näitä työvaiheita ohjenuoraksi, jolla pääset alkuun oman trendikatsauksen luomisessa. Olennaista ei ole se, mistä keräät tietoa, kunhan varmistat lähteen laadukkuuden. Olennaista on se, miten keräät ja käsittelet tietoa sekä miksi keräät sitä.
Ennakointi ja trendien järjestelmällinen seuraaminen on jatkuva prosessi. Trendikatsauksia lukemalla hahmottaa helposti joukosta ne, jotka on tehty nopeasti ja joista puuttuu pitkäkestoinen seuranta.
Jatkuvuus tarkoittaa myös itselle sopivan työrytmin määrittämistä. Itse teen viikottain tätä työtä. Kerään tietoa eri lähteistä ja muotoilen ajatuksia, mutta yhtä hyvin voisin tehdä sen kerran kuukaudessa. Tärkeintä on, että tekeminen on jatkuvaa ja sinulla on selkeä aikataulu, johon olet sitoutunut.
Jatkuvuuden lisäksi on tärkeä valita tietyt aihealueet ja lähteet, jotka toimivat kiintopisteinä. Muuten tiedon valtameri vie helposti mukanaan.
Pelkkä asioiden järjestelmällinen seuraaminen ei riitä. Datan ja numeroiden parissa työskentelevät tietävät, että numerot eivät kerro yksinään mitään. Numeroita ja lukuja pitää järjestellä ja analysoida, jotta niistä voi tehdä johtopäätöksiä.
Myös asioita pitää yhdistellä ja järjestellä samalla tavalla. Kutsun sitä ajatusten muotoiluksi, toiset taas narratiivin luomiseksi. Minulle hyvä tapa muotoilla ajatuksiani on niiden kirjoittaminen kolumneiksi tai Linkedin-postauksiksi. Julkiset kirjoitukset toimivat peilinä ja auttavat kehittymään. Siksi toivonkin aina, että kolumnini ja Linkkari-postaukseni herättäisivät keskustelua.
Kun olet muotoillut tuoreet ajatuksesi, on hyvä palata aika ajoin myös vanhoihin ajatuksiisi. Minulle se on helppoa, sillä voin palata vanhoihin julkaisuihini. On hyvä katsoa taaksepäin sitä, miten ajatukset tuli muotoiltua sekä sitä, miten erilaiset asiat lopulta toteutuivat tai millaisen kehityssuunnan ne ottivat.
Ajatusten muotoilussa ja asioiden järjestelmällisessä tutkimisessa on hyvä palata myös vanhaan historiatietoon - ja muidenkin ihmisten ajatuksiin. Jos haluat ymmärtää tulevaa, pitää sinun ymmärtää mennyttä ja tarkastella asioita pidemmällä aikavälillä.
Jätä pois ajatusten muotoilusta se, mitä toivot omalta elämältäsi tai tulevaisuudeltasi. Tarkastele kaikkia keräämiäsi huomioita mahdollisimman puolueettomasti. Jos otat omia mielipiteitäsi osaksi trendikatsausta niin, kerro se avoimesti.
Tulevaisuutta ei voi ennustaa, mutta siihen voi aina vaikuttaa olemalla aktiivinen toimija sekä luomalla lisäarvoa omalle alalle. Odotan innolla näkeväni paljon vuodelle 2023 tehtyjä uusiatrendikatsauksia. Ja tietenkin sellaisia, jotka ovat teidän kirjoittamianne – eivät vain teidän jakamianne.
Nea Barman on tulevaisuustarkkailija, joka jakaa ajatuksiaan kuluttamisen kulttuurista. Hänen näppäimistöstään syntyy pohdintaa omasta kuluttamisesta ja kuluttamisesta kulttuurisena ilmiönä antiikin ajoista aina tähän päivään asti. Barman kirjoittaa paremman dialogin toivossa.