Anniina Nissinen
Media

Lukijat ovat sitoutuneita asiakaslehtiin – Mutta mitä niistä luetaan?

24.1.2023 13:45
Mikko Perttunen
Tuoreen tutkimuksen mukaan kuluttajat pitävät asiakaslehtiä tärkeinä asiakasetuina.

Aikakausmedian teettämän tutkimuksen perusteella lukijat ovat erittäin sitoutuneita asiakaslehtiin. 70 prosenttia lukee jokaisen numeron ja 80 prosenttia vähintään joka toisen.

Aikakausmedia tutki yhdessä JHelske Researchin kanssa seitsemän eri yrityksen asiakkaiden suhtautumista yrityksen julkaisemaan asiakasmediaan.

Vastauksista selviää, että lehtien uusimmat numerot luetaan läpi aina tarkkaan. Lehdistä luetaan uusista tuotteista ja palveluista, sen parissa viihdytään ja siitä saadaan myös sellaista tietoa, mitä ei välttämättä saisi mistään muualta. 84 prosenttia asiakkaista kertoo lehden vaikuttaneen myönteisesti mielikuvaan sitä julkaisevasta yrityksestä.

Asiakaslehdissä painopiste siirtyy koko ajan entistä enemmän laadukkaaseen journalismiin.
MAINOS

– Valtaosan mielestä lehti on tärkeä asiakasetu, ja laadukasta maksutonta sisältöä arvostetaan. Tutkimuksen mukaan lehti tuo yritystä lähemmäs, inspiroi, muistuttaa asiakkuudesta ja kertoo siitä, että yritys arvostaa asiakasta, luettelee Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo tiedotteessa.

Mainokset kiinnittävät huomion

95 prosenttia huomioi lehdestä ainakin jonkin tutkimuksessa mukana olleista mainoksista. Mikäli etu- ja takasivua ei oteta huomioon, ei mainoksen sijainnilla lehdessä ollut juuri merkitystä. Koko sen sijaan vaikutti: suurempi mainos huomioitiin pientä useammin. Tutkimukseen vastanneiden parhaaksi valitsemissa mainoksissa nähtiin tärkeimmäksi piirteeksi selkeys ja ymmärrettävyys, jonka huomioi 62 prosenttia vastaajista.

97 prosenttia vastanneista lukee lehden printtinä. Painettu lehti onkin konkreettinen muistutus yrityksen olemassaolosta. Monelle asiakasmedia saattaa olla ainoa painettu lehti, joka tulee kotiin.

– Printtituotteilta vaaditaan nykyään entistä laadukkaampaa sisältöä. Painettua lehteä arvostetaan, ja myös asiakaslehdissä painopiste siirtyy koko ajan entistä enemmän laadukkaaseen journalismiin tiedottamisen sijaan, Itävuo sanoo.

Itävuon mukaan lukijoita kiinnostaa uutuuksien ja tarjousten lisäksi muun muassa tarinat yrityksen ihmisistä, toiminnasta ja arvoista. Lehdessä olevat jutut houkuttavat lukemaan, jos ne ovat ajankohtaisia, niissä on uutta tietoa tai ne ovat itselle tai läheiselle tärkeistä aiheista. Lukuintoa lisäävät myös juttujen uudet näkökulmat, tunnetut tai kiinnostavat henkilöt ja houkutteleva kuva tai ulkoasu, tutkimus kertoo.

Tutkimuksen mukaan uutiskirje on suosituin digikanava. Moni odottaa sitä jopa yhtä paljon kuin painettua lehteä.

Aikakausmedian tilaamassa ja JHelske Researchin tekemässä tutkimuksessa mukana olleet lehdet ovat kuluttaja-asiakkaille suunnattuja maksuttomia julkaisuja, jotka ilmestyvät 2–6 kertaa vuodessa.

Mukana olleet julkaisut olivat Avainapteekit (Avainapteekit Oy), Etiketti/Etiketten (Alko), Helen (Helen Oy), Sisustamo (Vepsäläinen), Terve Metsä (Stora Enso), Uniikki (Yliopiston Apteekki) ja Vinkkari (Braleva Kiinteistöpalvelut Oy).

Tutkimukseen vastasi kesä-joulukuussa 2022 yli 5000 asiakasta.

MAINOS
MAINOS