Kuva: Luontoliitto
Mainonta

Luontoliitto ehdottaa vetoomuksessaan pikamuodin mainoskieltoa

25.11.2024 14:08
Mikko Perttunen
Älä osta mitään -päivää vietetään perjantaina.

Tämän viikon perjantaina vietetään sekä yhtä vuoden suurimmista kulutusjuhlista, Black Fridayta, että sen vastaiskuksi kehitettyä, kulutuskriittistä Älä osta mitään -päivää.

Älä osta mitään -päivän tämän vuoden teema on pikamuoti. Lasten ja nuorten oma ympäristöjärjestö Luontoliitto kerääkin allekirjoituksia vetoomukseen, jossa vaaditaan puuttumaan lainsäädännöllä pikamuodin haittoihin.

MAINOS

Luontoliiton ilmastojaoston laatimassa vetoomuksessa ehdotetaan muun muassa pikamuodin mainontakieltoa ja ympäristömaksuja sekä korjauspalvelujen arvonlisäverokannan alentamista.

Vetoomuksen mukaan lainsäädäntöä tarvitaan ohjaamaan kulutusta kestävämpään suuntaan, ja se hyödyttäisi niin ympäristöä kuin kotimaista, kestävää vaate- ja tekstiilituotantoa.

– Ilmastokriisi on yksi lasten ja nuorten suurimpia huolenaiheita. Haluamme poliitikoilta konkreettisia toimia pikamuodin suitsimiseksi, Luontoliiton toiminnanjohtaja Riku Eskelinen kertoo tiedotteessa.

Älä osta mitään -päivänä Luontoliitto järjestää tapahtumia ja tempauksia eri puolilla Suomea. Vaasassa ja Lahdessa korjataan ja tuunataan vaatteita, Turussa, Tampereella ja Joensuussa kerskakuluttamista vastustetaan zombikävelyin. Tausta-ajatuksena on se, että kuluttajat, jotka toteuttavat mainosten toiveita ilman kriittistä ajattelua, ovat kuin zombeja.

Päivän päätapahtuma pidetään Helsingin keskustakirjasto Oodissa, jossa julkistetaan myös tämän vuoden Vastamainoskisan voittajat.

MAINOS