MAINOS: Avidly
Milloin ymmärtäminen on tärkeämpää kuin tieto? Voiko datakeskeisyys luoda inhimillisen lopputuloksen? Onko luovuus vain intuitiolähtöistä tajunnanvirtaa?
Tämä on seitsemän avidlylaisen ja yhden Albert Einsteinin tarina datan ja luovuuden äärelle.
Tässä kontekstissa luovuus ei ole “se tunne”. Inspiraatio ei ole se vapauttava väylä, jonka kautta intuitio tuo yksisarvisia ja tähtipölyä. Tarinassamme data ei esitä pahiksen roolia.
Luovuusajattelu sisältää datan. Se on tiedon jalostuneimman muodon - intuition - jalkauttamista maailman, ihmisten, asiakkaan toimialojen ja kohderyhmien pariin. Se on paljosta ammentava, mutta tarkkuuteen tähtäävä.
"Data on maailma missä elämme. Se on ihmisiä, joiden kanssa elämme. Se on poikkileikkaus ihmisyyteen. Mitä uskaliaampi luova idea, sitä syvempää tutkittua dataa nykyhetkestä ja huomisesta tulee olla taustalla", Senior Creative Janne Vahvaselkä listaa.
"Luova ongelmanratkaisu on parhaimmillaan silloin, kun se synnyttää vahvan intuition. Sitä pitää kuunnella", Head of Operations Anna Salo miettii.
Senior Creative Risto Etelämäki antaa tunteillekin oman paikkansa loogisessa yhtälössä.
"Missään ei ole mitään järkeä ilman tunnetta. Emotionaalisuus kuuluu meihin. Emotionaalinen vakuuttaminen on käyttäytymismalleihin pureutumista."
Niken You can’t stop us on brändin kaikkien aikojen katsotuin video. Se kosketti koronan alkumetreillä ja koskettaa yhä. Video luo vahvan emotionaalisen yhteenkuuluvuuden, kaikista lock downeista huolimatta.
"Teemme työtämme ihmisille. Kun intuitio herää, se on ihmisyyttä parhaimmillaan. Se on reitti ihmisen luo", Etelämäki lisää.
Maailman toiseksi suurin urheilubrändi Adidas aloittaa jokaisen markkinointikokouksensa kuluttajadata-analyysillä. Mitään tulevia ideoita ei lähdetä työstämään ilman uusimman tiedon läpikäyntiä. Tieto on ohjannut Adidaksen markkinointia kuluttajaystävällisiin ulostuloihin, jotka ovat nostaneet brändin haluttavuutta niin kuluttajien kuin yhteistyötahojen parissa.
Samaa dataorientoitunutta ajattelua on Avidlyn toimintakulttuurissa.
"Sitä luovempi ja parempi olen, mitä vahvemmin insight on hallussa. Vaikka järisyttävän nerokas idea voi toisinaan voittaa hallussa olevan datan, vaatii sekin silti taustalleen vahvaa tietoa. Pitää pystyä perustelemaan vastavirtansa", Senior Creative Erno Bärlund kertoo.
Pitkäjänteinen asiakasymmärrys ja entistä paremmat tulokset syntyvät jatkuvasta datan lukutaidon ylläpidosta.
"Passiivisuus ei saa astua kuvaan siinä vaiheessa, kun jokin luova idea on jalkautettu ja homma saatu pakettiin. Siitä alkaa se oikea oppikoulu, sillä silloin me opimme konkreettisten tulosten avulla ympäröivästä maailmasta ja voimme muuttaa tulevaa", Anna Salo sanoo.
Strateginen työ, numeeriset, suuntaa antavat tavoitteet, proaktiivisuus ja jatkuvasti kehittyvät prosessit vaativat käsien pitämistä savessa koko ajan.
"Tämä on jatkuvaa tietoisten riskien ottamista, se on selvä. Mutta silti on löydettävä se lähin mitattava piste, jolla toiminnan tuloksellisuutta voi arvioida. Vain siten voimme kasvattaa asiakkaallemme tuottamaa arvoa", Customer Success Manager Miikka Meronen sanoo.
Data on paperilla, mutta myös ympärillä. Uteliaisuus kertoo ammattitaidosta vaikka ennustajaksi ei tarvitsekaan ryhtyä.
"Pitää pystyä reflektoimaan tiedon ohella myös maailmaa ja sen muuttumista. Asennemuutoksia, uusia ilmiöitä. Ympäröivän maailman analysointi kertoo omasta muutoskyvykkyydestä", Business Development Director Minna Utriainen sanoo.
Luovuus kuuluu tarkkailuun oleellisella tavalla.
"Elän luovuudesta. Luovuus on työni elinehto. Sen voisi sanoa olevan oikeastaan koko ihmisyyden elinehto", Utriainen lisää.
"Pitää olla vahva usko asiakkaan tekemiseen, mutta myös omaan luovaan työhön. Oman työmme lisäksi on tarkoitus kehittää asiakkaan toimintaa eli toimia asiakkaan kanssa kumppanuusperiaatteella. Se kantaa", Meronen korostaa.
McKinsey & Companyn artikkelin mukaan yritykset keräävät yhä syvempää asiakastietoa, jotta paremmin ennakoivia asiakaskokemuksia olisi mahdollista luoda. Nyt puhutaan asiasta, joka ei ole täysin ongelmaton.
"Yksityisyydensuojaan liittyvät asiat tulevat varmasti nousemaan yhä suurempaan rooliin. Liiallisuuksiin menevä tietojen kalastelu kostautuu ja epäreilusti hankittujen tietojen käyttö oman menestyksen haalimiseksi on epäkunnioittavaa. Eettisyyden täytyy olla aina datan ytimessä. Aina", Chief Creative Officer Jufo Peltomaa sanoo.
Kuitenkin data indikoi ympäröivää maailmaa, eikä liiketoimintaa ole ilman dataa.
"Meidän täytyy olla datamyönteisiä, käsitellä annettua tietoa kunnioittavasti. Data ei ole koskaan vaaratonta. "
"Avaa sydämesi datan mahdollisuuksille! Eettisesti hankittu ja käytetty data avaa luovuudelle ennennäkemättömiä mahdollisuuksia", Peltomaa korostaa.
Tiedon hankkimisella ja rajaamisella on paikkansa. On opittava näkemään oleellinen kohinan keskeltä.
"Pitää saada aikaa ajatella. Suorittamiskulttuuri ohjaa väärään suuntaan, pois tiedosta ja luovuudesta. Kun uskaltaa keskittyä, alkaa samalla myös kasvaa", Utriainen sanoo.
Avidly ja sen ihmiset tähtäävät jatkuvaan yhdessä tekemiseen, asioiden avoimeen reflektointiin ja paremman maailman luomiseen. Datalla ja luovuudella.
Jufo Peltomaa – Chief Creative Officer
Risto Etelämäki – Senior Creative
Janne Vahvaselkä – Senior Creative
Erno Bärlund – Senior Creative
Miikka Meronen – Customer Success Manager
Anna Salo – Head of Operations
Minna Utriainen – Business Development Director
Albert Einstein – Thanks for the subheadings
Kirjoittaja Anna-Mari Taipalus toimii Avidlyssa copywriterina.
Lue Avidlyn edellinen artikkeli: Yrityksen kasvu on markkinoinnin vastuulla