Ukrainan sotaan liittyvän mielipiteen julkaiseminen on riski monella tapaa. Väärinymmärtämisen kruunaamattomat kuninkaalliset voivat Twitterissä taivuttaa kaiken päälaelleen ja tulkita tämänkin näkökulman sodan uhreja halventavaksi. Toisaalta Putinin trollit voivat ottaa yksilön tai median kohteekseen ja aloittaa virtuaalisen koulukiusaamisen.
Omaan elämänasenteeseeni kuitenkin kuuluu aina hakea tilanteesta kuin tilanteesta edes jotain positiivista tai opittavaa. Tämä asenne on kantanut oman elämäni vaikeimpien tragedioiden yli: isän menettäminen nuorena ja isosiskon äkillinen kuolema vain nelikymppisenä opettivat elämään hetkessä, koska huomisesta ei ikinä tiedä.
Maailmalla on käynnissä 2000-luvun suurin tragedia, kun Venäjä "puolustaa itseään" hyökkäämällä Ukrainan kimppuun. Ukrainan sota syttyi läntisen maailman silmin ilman selitettävissä olevaa motiivia, ja juuri se taitaa tehdä tilanteesta erityisen pelottavan.
Meille markkinoijille on ehkä kivuliasta mutta varsinkin inspiroivaa, että näitä oppitunteja kertaa poliitikko ja entinen koomikko. Kuka olisi uskonut?
Samaan aikaan Venäjän perinteiset viestinnälliset vahvuudet, informaatiovaikuttaminen etunenässä, ovat jääneet täysin lähtötelineisiin.
Zelenkyin oppitunnit onnistuneeseen markkinointiin ovat yksinkertaisia, mutta monesti kovin vaikeita. Merkitys. Selkeä viesti. Jatkuvuus. Ne ovat helppoja sanoa, mutta vaikeita toteuttaa.
Meille markkinoijille on ehkä kivuliasta mutta varsinkin inspiroivaa, että näitä oppitunteja kertaa poliitikko ja entinen koomikko. Kuka olisi uskonut? Aikamoinen ennustaja olisi myös saanut olla, jos olisi joskus ennustanut, että yhdelle ja samalle henkilölle pitäisi antaa sekä Nobel että Cannesin Leijona.
On innostavaa seurata, millainen merkitys markkinoinnilla on Ukrainan ja koko läntisen elämäntavan turvaajana. Samalla on tiedostettava, että sen oppitunnin maksavat hengellään niin ukrainalaiset siviilit kuin molempien maiden sotilaat.
Santtu Kottila tarkastelee yhteiskuntaa ja sen ilmiöitä markkinointilasien läpi. Teknologiasta, liiketoiminnan kehittämisestä ja yrittäjyydestä innostuva markkinoinnin moniottelija työskentelee markkinointiteknologiayrityksen markkinointijohtajana. Kottila on perustanut MarkkinointiKollektiivin, joka toimii MarkkinointiUutisten vastaavana kustantajana.