Bränditoimisto SEKin viimeinen vuosi on ollut vahva, vaikka markkinoinnin alakaan ei ole välttynyt koronapandemian tuomilta haasteilta. Helsinkiläistoimisto on kuitenkin kääntänyt tilanteen edukseen ja kasvattanut toimintaansa, kertoo SEKin toimitusjohtaja Jaakko Rantala MarkkinointiUutisten haastattelussa.
SEK on voittanut viimeisen vuoden aikana isoja kilpailutuksia ja sen myötä rekrytoinut uudenlaista osaamista vastatakseen asiakastarpeisiin. Toimisto tiedotti aiemmin huhtikuussa tehneensä luovassa johdossaan kahdeksan uutta nimitystä. Rantalan mukaan toimiston kasvun taustalla on etenkin kaksi asiaa: toimintavarmuus ja investoinnit uudenlaiseen liiketoimintaan. Moni yritys on jättänyt investoinnit vähemmälle tai kokonaan pois maailmanlaajuisen kriisin puhjettua, mutta SEK halusi painaa kaasua ja hyödyntää tilaisuutensa.
– Heti koronan alussa joka puolella painettiin jarrua, mutta tilanne muuttui nopeasti, ja päätimme heittää lisää vettä kiukaalle, Rantala kertoo.
Rantala sanoo huomanneensa, että yritykset ovat etsineet korona-aikana varmoja kumppaneita, ja se on satanut SEKin laariin, sillä 85-vuotias toimisto on alansa tunnetuimpia Suomessa.
– Etenkin isoimmat asiakkaat ovat etsineet toimintavarmuutta. Tämä on korostunut viime aikoina. Meidän tunnettuudella on varmasti vaikutuksensa kasvuumme, mutta samalla täytyy muistaa, että pelkkä vahva historia ei riitä tänä päivänä. Asiakkaat katsovat eteenpäin.
Siksi SEKissä ei tyydytä keskinkertaiseen. Rantala painottaa nimenomaan toimiston vahvaa kädenjälkeä, joka on mahdollistanut pitkän taipaleen ja toimintavarman brändin syntymisen.
– Toimintamme ytimessä on aina luovuus ja laatu. Ne ovat tärkeimpiä asioita, ja ne kantavat meitä eteenpäin.
Rantalan mainitsemat investoinnit olivat maailmantilanne huomioon ottaen riskisijoituksia, mutta hyvin harkittuja sellaisia. Nyt on helppo sanoa, että investoinnit menivät nappiin.
SEKistä on tullut aiempaa monipuolisempi ja ketterämpi toimisto, joka pystyy vastaamaan aiempaa paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Yksi suurimpia investointeja oli vuosi sitten perustettu motion design -yksikkö, jonka myyntikate tuplaantui vuodessa. Tällä hetkellä yksikössä työskentelee jo 12 henkilöä.
– Tämä yksikkö on ollut yksi kantavista voimistamme viimeisen vuoden aikana. Tilikautemme päättyy syksyllä, ja tällä hetkellä myyntikatteemme on noin 10 prosentin kasvuvauhdissa, Rantala paljastaa.
Rantala kertoo toimiston investoineen myös brand performance -osastoon, johon myös on palkattu lisäosaamista kiihdyttämään yrityksen kasvua.
Isona tekijänä taustalla on myös meneillään oleva fuusio SEKin omistajiin kuuluvan Grey-ketjun ja kansainvälisen palvelumuotoiluyritys AKQA:n välillä, mikä on jo tuonut toimistolle uudenlaisia mahdollisuuksia.
– Meillä on jo ollut yhteisiä asiakkuuksia muun muassa AKQA:n Tukholman ja Göteborgin toimistojen kanssa. Fuusio auttaa meitä saamaan tietoa ja kehittämään osaamistamme, kun saamme esimerkiksi oppia projekteista, joissa asiakkaana on maailman suurimpia brändejä. Tämä on myös hieno kehitysmahdollisuus nykyisille ja tuleville sekkiläisille, Rantala päättää.