Unsplash
Mainonta

Mainokset saattavat näkyä Netflixissä odotettua nopeammin – näin paljon mainostaminen suoratoistopalvelussa maksaa

5.9.2022 10:25
Toni Rajamäki
Netflix saattaa tuoda mainokset palveluunsa jo tänä syksynä.

Suoratoistojätti Netflix kertoi kesällä, että se tuo markkinoille mainosrahoitteisen tilausvaihtoehdon, mikä tarkoittaa sitä, että kuluttajat voivat saada Netflixin aiempaa halvemmalla, mutta tällöin heille voidaan kuitenkin näyttää mainoksia.

Aiemmin Netflix on ollut vahvasti mainoksia vastaan, mutta suoratoistopalvelumarkkinan kiristynyt kilpailu on muuttanut yhtiön mielipiteen. Tällä hetkellä Netflix käy kisaa mainosominaisuuksien tuomisesta Disney+:n kanssa. 

Netflixin piti tuoda mainokset palveluunsa vasta ensi vuonna, mutta uusimpien tietojen mukaan lanseeraus nähdään jo syksyllä. The Wall Street Journal -lehti kertoo, että Netflix tähtää lanseerauksessaan marraskuun 1. päivään. Lehden mukaan Netflix on ilmoittanut kyseisen päivämäärän mainostajille.

MAINOS

Disney+:n on määrä tuoda mainokset palveluunsa joulukuussa.

Variety-lehti kertoo, että Netflix lanseeraa mainospalvelunsa heti useammassa maassa, kuten Yhdysvalloissa, Kanadassa, Ranskassa ja Saksassa. Vielä ei tiedetä, kuuluuko Suomi ensimmäisten maiden joukkoon, mutta oletettavasti suomalaisten vuoro tulee vasta myöhemmin. Netflix-mainokset tuodaan moniin maihin vasta ensi vuonna.

Lue myös: Mainosmarkkinaan mukaan lähtemistä miettivä Netflix voisi olla “streaming-palveluiden Hesarin etusivu”, sanoo asiantuntija

WJS-lehden mukaan Netflix on asettanut mainoksen hinnaksi noin 65 dollaria per tuhat näyttöä (CPM). Disney+:n CPM liikkuu 50-60 dollarin välimaastossa. Mainostajien mukaan on tyypillistä, että uusi julkaisija pitää mainoshinnan aluksi korkealla, minkä jälkeen hintaa lasketaan.

Netflixin sanotaan myös asettavan yhdelle mainostajalle 20 miljoonan dollarin mainoskaton vuodeksi, jotta saman brändin mainos ei näkyisi toistuvasti samoille katsojille.

Lue myös: Television rooli mainonnassa voi muuttua, jos lainsäädäntö ei pysy kehityksessä mukana – asiantuntija Aki Ronkainen nostaa esiin yhden ison huolenaiheen

MAINOS
MAINOS