Suoratoistojätti Netflix kertoi kesällä, että se tuo markkinoille mainosrahoitteisen tilausvaihtoehdon, mikä tarkoittaa sitä, että kuluttajat voivat saada Netflixin aiempaa halvemmalla, mutta tällöin heille voidaan kuitenkin näyttää mainoksia.
Aiemmin Netflix on ollut vahvasti mainoksia vastaan, mutta suoratoistopalvelumarkkinan kiristynyt kilpailu on muuttanut yhtiön mielipiteen. Tällä hetkellä Netflix käy kisaa mainosominaisuuksien tuomisesta Disney+:n kanssa.
Netflixin piti tuoda mainokset palveluunsa vasta ensi vuonna, mutta uusimpien tietojen mukaan lanseeraus nähdään jo syksyllä. The Wall Street Journal -lehti kertoo, että Netflix tähtää lanseerauksessaan marraskuun 1. päivään. Lehden mukaan Netflix on ilmoittanut kyseisen päivämäärän mainostajille.
Disney+:n on määrä tuoda mainokset palveluunsa joulukuussa.
Variety-lehti kertoo, että Netflix lanseeraa mainospalvelunsa heti useammassa maassa, kuten Yhdysvalloissa, Kanadassa, Ranskassa ja Saksassa. Vielä ei tiedetä, kuuluuko Suomi ensimmäisten maiden joukkoon, mutta oletettavasti suomalaisten vuoro tulee vasta myöhemmin. Netflix-mainokset tuodaan moniin maihin vasta ensi vuonna.
WJS-lehden mukaan Netflix on asettanut mainoksen hinnaksi noin 65 dollaria per tuhat näyttöä (CPM). Disney+:n CPM liikkuu 50-60 dollarin välimaastossa. Mainostajien mukaan on tyypillistä, että uusi julkaisija pitää mainoshinnan aluksi korkealla, minkä jälkeen hintaa lasketaan.
Netflixin sanotaan myös asettavan yhdelle mainostajalle 20 miljoonan dollarin mainoskaton vuodeksi, jotta saman brändin mainos ei näkyisi toistuvasti samoille katsojille.