Kuva: Canva Pty Ltd. / Helsingin Sanomat
Mainonta

Mainonnan eettiseltä neuvostolta huomautus Helsingin Sanomien kannessa olleelle mainokselle

25.6.2024 10:10
Mikko Perttunen
Mainos arvioitiin laihaa kehonkuvaa ihannoivaksi.

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on antanut huomautuksen suoratoistopalvelu Storytelin mainokselle, joka julkaistiin Helsingin sanomien kannessa lokakuussa 2023.

Huomautus annettiin sekä Storytel Oy:lle että mainoksen etusivullaan julkaisseelle Helsingin Sanomille.

Mainoksessa oli isokokoisena teksti ”Jeesus tykkää laihoista tytöistä”.  Provokatiivista ilmaisua oli MEN:n mukaan sellaisenaan käytetty mainoksen huomion herättämiskeinona. Ilmaisu ei sanomalehtimainosta nopeasti silmäilemällä vaikuttanut kirjallisen teoksen nimeltä, koska se oli väittämä eikä teoksen tekijöitä mainittu.

Kyseessä on todellisuudessa Storytelille tuotetun tositarinoihin pohjautuvan kertomuksen nimi.

Mainoksen ilmaisu kohdistui nuoriin, jotka ovat korostuneen kiinnostuneita omasta kehostaan ja ulkoisesta olemuksestaan. MEN toteaa, että markkinoinnissa alaikäisten sosiaalisen epävarmuuden hyväksi käyttäminen on hyvän tavan vastaista.

Mainoksen hämmentävä ilmaisu oli tulkittavissa myös laihaa kehonkuvaa ihannoivaksi, koska mainoksesta ei välittömästi ilmennyt, että kysymys oli teoksen nimestä. MEN arvioi, että mainos oli omiaan aiheuttamaan tarpeetonta huolta nuorten, erityisesti nuorten naisten ja tyttöjen, omaan kehonkuvaan liittyen. Mainos horjutti nuorten myönteistä asennetta, käyttäytymistä ja elämäntapaa, lausunnossa todetaan.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)