Yksitoista vuotta sitten Mikkeliin perustettu Mainostoimisto Groteski Oy on perustanut tytäryhtiön, Markkinointitoimisto Groteskin.
Yrityksen toimintaympäristö on muuttunut vuosien varrella paljon. Kun alkuaikoina mainostoimistoilta tilattiin erilaista mainosmateriaalia, nyt halutaan strategioita, joiden pohjalta kehitetään markkinointia, konsepteja ja brändiä.
– Alkuun olimme kahden miehen yritys. Ensimmäinen työntekijä palkattiin, kun oli toimittu vuoden verran. Siinä sitten opeteltiin yrittäjyyttä ja alaa. Otimme kaikki työt, mitä saimme. Epäonnistumisiakin tuli ja virheitä, jotka maksoivat. Kaikesta opittiin, Groteskia sen perustamisesta lähtien osakkaana ja toimitusjohtajana luotsannut Jyrki Suvimaa (kuvassa) muistelee.
Nyt yritys työllistää 15 henkilöä, joista 7 tekee töitä muualla kuin Mikkelissä. Groteski on toiminut jo vuosikausia myös pääkaupunkiseudulla.
Neljän vuoden yhdessä yrittämisen jälkeen toinen osakkaista lähti uusille urapoluille. Osakkaiksi tulivat vuonna 2016 Janne Tallqvist, joka jätti yrityksen vuosi sitten ja Sami Tarkiainen, joka toimii nykyään yrityksen teknologiajohtajana.
Tytäryhtiö Markkinointitoimisto Groteskin perustamista Suvimaa kuvaa suurimmaksi yksittäiseksi kehitysaskeleeksi kuluneiden 11 vuoden aikana. Tytäryhtiö tukee yritysten kehitystä, kasvua ja vientiä ja palvelee yrittäjiä liiketoimintasuunnitelman laatimisvaiheesta alkaen kaikissa kehitysvaiheissa.
Vuosi sitten Groteskiin projektipäälliköksi tullut Faycal Jaddan vastaa nyt yhdessä Antti Saarelan ja Juha Sjögrenin kanssa Markkinointitoimisto Groteskin toiminnasta, ja he omistavat yhtiön osakkeista 49 prosenttia. Loput omistaa emoyhtiö Mainostoimisto Groteski.
Muokattu 31.10. klo 10.12: Lisätty jutusta alkujaan pois jäänyt kappale.