Vaatebrändi Makia julkaisee yhteistyömalliston pursiseura Merenkävijöiden kanssa. Yhteistyö sinetöi sovun toimijoiden välille. Vuonna 2019 Makia toi myyntiin malliston, jonka kuvituksessa käytettiin logoa muistuttavaa M-kirjainta. Merenkävijöiden mukaan M-logo oli plagiaatti heidän seuransa logosta, joka on ollut käytössä vuodesta 1923. Makia ei ollut kysynyt tunnuksen käyttöön etukäteen lupaa Merenkävijöiltä.
Aiheesta käytiin julkisuudessa kiivasta keskustelua. Riita päättyi Makian anteeksipyyntöön. Yritys veti tuotteet myynnistä ja lahjoitti ne pursiseuralle, joka ilmoitti lahjoittavansa tuotteet edelleen hyväntekeväisyyteen. Lisäksi Makia kertoi lahjoittaneensa Merenkävijöiden nimissä 5 000 euroa Itämeren suojelutyöhön.
Nyt julkaistava yhteistyömallisto sai alkunsa, kun Makia otti yhteyttä Merenkävijöihin. Lopputuloksena tahot julkaisevat yhteistyömalliston viisi vuotta kohun jälkeen.
– Olemme ottaneet opiksi tekemistämme virheistä ja tehneet sovinnon. Maailma on menossa huolestuttavaan suuntaan ja ihmiset polarisoituneet ääripäihin. Siksi asioista yhdessä sopimista tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan. Yhteistyömallistossa on kyse sovinnosta, Makian luova johtaja Totti Nyberg sanoo tiedotteessa.
Sekä Makia että Merenkävijät jakavat kiinnostuksen Itämeren suojelua kohtaan. Makia on tukenut jo pitkään Itämeren suojelutyötä tekevän John Nurmisen säätiön ja Pidä saaristo siistinä ry:n työtä. Osa nyt julkaistavan malliston tuotoista ohjataankin Itämeren suojeluun ja Merenkävijöiden junioritoimintaan.
– Me Merenkävijät olemme iloisia, että hankalan alun jälkeen löysimme Makian kanssa yhteisen sävelen. Itämeren suojelu ja vastuullinen veneily ovat meille molemmille tärkeitä asioita ja me jaamme pitkälti samat arvot, Merenkävijät ry:n kommodori Erkko Ruohoniemi sanoo tiedotteessa.