🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.
Viherpesun määrä kasvaa, sanoo Måndagin luova johtaja Arto Sivonen, jonka perustama toimisto on laittanut strategiaansa uusiksi tuodakseen entistä suuremman vaikutuksen yhteiskuntaan.
Sivosen mukaan vastuullisuuteen on herätty viime vuosina kovalla vauhdilla, mutta yritysten teot jäävät silti liian usein olemattomaksi. Siksi markkinointi näyttäytyy liian usein vain vastuullisuuspesuna.
“Hienoa, että vastuullisuus on noussut koko ajan entistä tärkeämmäksi, mutta samaan aikaan se on lisännyt viherpesun määrää. Se voi olla tarkoituksenmukaista tai puhtaasti tietämättömyyttä. Markkinointitoimistossa tai yrityksen sisällä tieto voi olla vanhentunutta, tai ne ymmärtävät asioita väärin. Oman tiedon ylläpitäminen on kaiken keskiössä”, Sivonen aloittaa.
Yritystoimintaa ohjaavat muun muassa lakisäädökset, mutta Sivosen mukaan yritykset liikkuvat lakia vauhdikkaammin. Vastuullisuustrategiaan on saatettu ottaa mukaan paljon asioita, vaikka ymmärrys ja osaaminen aidosti vaikuttavista teoista on vajavaista. Usein teot ja markkinointiviestintä saattavat liittyä kokonaan hiilidioksidipäästöihin, vaikka vastuullisuutta pitäisi katsoa muun muassa ihmisoikeuksien kautta.
“Suomessa on valtavan paljon osaamista ja upeita vastuullisuusohjelmia, mutta myös todella paljon höttöä. Kiinnostus vastuullisuuteen on herännyt nopeasti, mutta osaaminen ei ole seurannut perässä.”
Käytännössä ongelma on siinä, että yritys toimii vastuullisesti vain tietyillä osa-alueilla, ja ne osa-alueet nostetaan markkinointiviestinnässä kärkeen. Yritys siis saattaa kompensoida hiilidioksipäästönsä, mutta samaan aikaan se teettää tuotteensa halpatuotantomaissa surkeissa työolosuhteissa työskentelevillä ihmisillä. Kokonaisvaltainen vastuullisuus on kaukana, jos asiaa ei lähesty myös ihmiskriisin kautta.
“Toiminnan kokonaisvaltainen ymmärtäminen on puutteellista. Vastuullisuutta saatetaan tehdä pienessä siilossa konsulttien kanssa ymmärtämättä oman yrityksen toiminnan kokonaisuutta, ja siitä johtuen vastuullisuusteot ovat usein hyvin irrallisen tuntuisia. Siksi sorrutaan viherpesuun ja tosi pinnallisiin juttuihin. Organisaation sisällä kaikkien pitäisi ymmärtää kokonaisuus – negatiivisetkin asiat – ja vain silloin voidaan tehdä aidosti vaikutus”, sanoo Måndagin toimitusjohtaja Anna Abrahamsson.
“Ilmastokiisiä voidaan ratkaista tehokkaasti ainoastaan huomioiden ihmisyys ja erilaiset ihmiset. Vastuullinen elämä on etuoikeus joillekin, mutta kaikille se ei ole edes mahdollista”, Sivonen viittaa ihmiskriisiin.
Ongelma ei ole ainoastaan mainostajien, vaan muun muassa markkinointitoimistoilla on paljon työtä tehtävänään, Sivonen alleviivaa.
“Konsultti- ja suunnittelubisneksessä saatetaan usein auttaa asiakasta helpoissa asioissa ja hypettää asiakkaan alaa, vaikka oikeasti niiden pitäisi pystyä puhumaan asiakkaille vaikeistakin asioista.”
Måndag on tunnettu vastuullisuusasioihin keskittyneenä toimistona, joka haluaa tuoda muutoksen yritysmaailmaan uuden strategiansa johdolla. Toimiston vision yhtenä kohtana on “shared actions”, joka käytännössä tarkoittaa eri toimijoiden välistä yhteistyötä.
“Muutoksessa on aivan pakollista esimerkiksi julkisen ja yksityisen sektorin välinen yhteistyö. Yhteistyöhön pitää saada kaikki korporaatiot ja startupit”, Sivonen sanoo.
Yhteistyön pitäisi Sivosen mielestä koskea myös markkinointitoimistoja, joiden ei tulisi katsoa toisiaan vain kilpaililijoina, kuten nyt tehdään, jos puhutaan samassa kentässä painivista toimistoista.
“Tämä on tärkeä asia. Me emme halua taistella muiden toimistojen kanssa, oli kyse sitten konsulttitoimistosta tai sometoimistosta. Meillä kaikilla pitäisi olla sama missio ja suunta, johon pitäisi kulkea yhdessä. Me olemme Måndagilla olleet avoimia yhteistyölle.
Yhteistyölle Sivonen ei näe rajoja. Se voi tarkoittaa vaikkapa keskinäistä sparrailua, omien verkostojen jakamista tai yhteistä suunnitteluprosessia.
Meillä kaikilla pitäisi olla sama missio ja suunta, johon pitäisi kulkea yhdessä.
Abrahamsson painottaa, että yhteistyö jaetun mission eteen johtaa vääjäämättä hyvään – ei vain kokonaiskuvassa – vaan myös yhteistyökumppanien liiketoimintaa ajatellen.
“Mitä enemmän tehdään yhteistyötä, sitä paremmin menee. Koko ala menee parempaan suuntaan, ja jokainen firma menestyy entistä paremmin”, Abrahamsson kiteyttää.
Måndag tekee yhteistyötä useamman toimiston kanssa ulkomailla, muun muassa Keniassa, ja ne ovat tarjonneet yrityksille ison mahdollisuuden oppia ja kehittyä.
“Se on jotenkin hassua, että pitää Nairobiin saakka lähteä, jotta löytää yhteistyökumppanin. Olemme onneksi löytäneet loistavat kumppanit maailmalta, Keniasta, Nigeriasta ja Intiasta, vaikka osittain olemme täysin samanlaisia toimistoja”, Sivonen kertoo.
Sivonen ja Abrahamsson uskovat vahvasti myös siihen, ettei aidosti vastuullisen toiminnan saavuttaminen ole pois liiketoiminnan taloudellisesta menestymisestä – päinvastoin.
“Maailma muuttuu, ja yritykset, jotka ovat muutoksessa mukana, menestyvät. Ne, jotka eivät ole, tippuvat pois. Jokainen fiksu bisnesihminen huomaa, että jotain on tehtävä”, Abrahamsson jatkaa.
Sivonen tarkentaa vielä, ettei tulos voi olla menestyksen ainoa mittari.
“Menestyksen mittarina pitää olla myös se, millaisen positiivisen vaikutuksen yritys on tehnyt yhteiskuntaan.”
Muutoksessa isoa roolia näyttelevät myös markkinointitoimistot, jotka eivät saisi tyytyä jo mainittuihin helppoihin ratkaisuihin.
“Kysymys kuuluu, tekevätkö vanhat toimistot muutoksen, vai syntyykö niiden tilalle uusia toimistoja”, Abrahamsson pohtii.
Måndagissa uskotaan heidän oman mallinsa herättävän vielä paljon kiinnostusta ulkomailla, jossa toimisto on ollut jo pitkään. Kädenjälki näkyy jo muun muassa Afrikassa ja Lähi-idässä, ja tulevaisuudessa iso osa myynnistä saattaa tulla ulkomailta. Abrahamsson toivoo, että muutkin suomalaistoimistot näkisivät ison bisnesmahdollisuuden Suomen rajojen ulkopuolella ja nimenomaan vastuullisuuden kentällä.
“Tähän tarvitaan hyviä esimerkkejä, ja Måndag voi olla sellainen. Voimme osoittaa, että tällainen toiminta on merkittävästi aiempaa kannattavampaa molemmille osapuolille, niin asiakkaalle kuin toimistolle. Täältä lännen lintukodosta pitää lähteä rohkeasti sinne, missä toimintamme todelliset vaikutukset tulevat näkyviin."