Marimekko juhlii toukokuussa 70-vuotissyntymäpäiviään, ja yritys on kehittänyt sen kunniaksi ainutlaatuisen digitaalisen tapahtuman, joka korvaa muotibrändin perinteisen Esplanadin puiston tapahtuman. Puistotapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1992, ja nyt näytös jouduttiin perua jo toisena vuotena putkeen.
Marimekon uusi kevättapahtuma on kuitenkin näyttävä kokonaisuus ja täysin uudenlainen kokeilu. 21. toukokuuta järjestettävä digitaalinen tapahtuma kestää peräti 12 tuntia, ja mukaan pääsevät kaikki ihmiset ympäri maailman.
Tapahtuma jatkaa Marimekon inklusiivisten kokemusten perinnettä, sillä osallistujat voivat sovittaa digitaalisesti Marimekon vaatteita 3D-filttereiden välityksellä sekä kuunnella yhdessä livekeikkoja. Lisäksi tapahtumasivustolla voi tutkia suunnittelija ja kuvittaja Antti Kekin digitaalista työtä ja pelata erilaisia pelejä.
Muotitalot ovat järjestäneet korona-aikana digitaalisia muotinäytöksiä, mutta Marimekon tapahtuma poikkeaa tyystin muista, sanoo Marimekon markkinointijohtaja Sanna-Kaisa Niikko.
– 70-vuotisjuhlatapahtumamme eroaa virtuaalisista muotiviikoista erityisesti siinä, että tapahtuma on aidosti osallistava ja interaktiivinen. Marimekon filosofiaan kuuluu inklusiivisuus, ja haluammekin tuoda yhteisömme vahvasti osaksi tarinaamme, Niikko kertoo MarkkinointiUutisille.
Marimekon, Antti Kekin ja tuotantoyhtiö Veli Creativen suunnittelema kokonaisuus tukee muotibrändin missiota, johon kuuluu ihmisten ilahduttaminen – etenkin korona-aikana. Tapahtuma tuo lohtua muun muassa festareita kaipaaville ihmisille ja koko tapahtuma-alalle.
– Marimekon missiona on voimaannuttaa ihmisiä ja tuoda iloa arkeen. Tämä tuntuu tällä hetkellä merkityksellisemmältä kuin koskaan. Juhlavuoteen liittyviä aktiviteetteja nähdään eri puolilla maailmaa tämän vuoden aikana, ja toivomme, että voimme tuoda niiden kautta optimismia pandemian jälkeiseen maailmaan, Niikko jatkaa.
Marimekolla tapahtuma nähdään myös hyvänä kokeiluna, sillä digitaalisten tapahtumien suosio saattaa olla korkealla myös pandemian jälkeen.
– Uskomme, että globaali pandemia on muuttanut pysyvästi tapojamme kommunikoida. Erilaiset virtuaaliset tapahtumat tulevat olemaan osa tekemistämme myös jatkossa, mutta toivomme, että pääsemme kohtaamaan asiakkaitamme myös kasvokkain.
Niikon mukaan Marimekon syntymäpäiviä on tuotu vahvasti esiin yrityksen markkinoinnissa. Sen myötä tämän viikon tapahtumaan voidaan odottaa yleisöryntäystä.
– Viestimme tapahtumastamme kanavissamme globaalisti. Kyseessä on yksi juhlavuotemme pääaktiviteeteista. Lisäksi Marimekon syntymäpäiväjuhlinta näkyy vahvasti kansainvälisillä markkinoillamme erilaisten pienempien tapahtumien, pop-upien, yhteistöiden ja tempausten myötä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa teemme yhteistyötä merkittävän Nordstrom-tavarataloketjun kanssa, ja Hongkongin kaduilla ihmisiä ilahduttaa Mansikkavuoret-kuvioon puettu raitiovaunu.